سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

پرسپولیس و یک پرونده تازه در فیفا _ دعوا بر سر مالکیت باشگاه اینبار!!!

پرسپولیس و یک پرونده تازه در فیفا _ دعوا بر سر مالکیت باشگاه اینبار!!! ۱۵ شهریور ۱۳۹۴

منازعه بر سر مالکیت باشگاه پرسپولیس آنقدر کش پیدا کرد تا در نهایت پای فیفا هم به این پرونده باز شد.

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از روزنامه ایران ورزشی، مدیریت باشگاه در اختیار محمد رویانیان بود که خبر رسید دادگاه مالکیت پرسپولیس را از آن وزارت ورزش دانسته و به باشگاه این اجازه و اختیار را داده که از این پس فقط به نام پرسپولیس خوانده شود. همان موقع باشگاه پرسپولیس در نامه‌ای به رسانه‌ها و از جمله صداوسیما اعلام کرد که از این پس فقط پرسپولیس بخوانندش.

فکر می‌کردیم به آخر داستان رسیده‌ایم اما گویا اسماعیل وفایی که در تمام این سال‌ها مدعی اصلی مالکیت باشگاه پرسپولیس بوده، با شکایت به فیفا پرونده را به سمت و سویی دیگر کشانده است. اینکه وفایی چطور خود را مالک پرسپولیس می‌داند، ماجرایی است که به چند دهه پیش برمی‌گردد و شاید بهتر است از نو بخوانیمش.

باشگاه پرسپولیس که متعلق به علی عبده بوده، بعد از انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان قرار می‌گیرد و این بنیاد در سال ۱۳۶۸ تصمیم به واگذاری پرسپولیس- که آن موقع پیروزی نامیده می‌شد- می‌گیرد و باشگاه را تمام و کمال در اختیار سازمان تربیت بدنی قرار می‌دهد. یک سال بعد سازمان تربیت بدنی تصمیم می‌گیرد در مالکیت و اداره باشگاه، با بخش خصوصی مشارکت کند و شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی خاص) هم در همین سال تشکیل شد. در ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۷۰ شرکت پرسپولیس با مالکیت ۵۱ درصد بخش خصوصی و ۴۹ درصد دولتی- سازمان تربیت بدنی- به ثبت رسید که در این مشارکت نام اسماعیل وفایی با ۵/۵۰ درصد، حسین منتظر موعود با ۵/۰ درصد و سازمان تربیت بدنی با ۴۹ درصد سهم به چشم می‌خورد.

قرار می‌گذارند که پیروزی مجددا به پرسپولیس تغییر نام بدهد و این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که وفایی خارج از کشور بوده. پرسپولیس در روز ۳ اسفند ۱۳۷۰ رسما در سازمان ثبت اسناد و املاک به ثبت می‌رسد و البته نام پرسپولیس در داخل پرانتز قید می‌شود و این ثبت به امضای سهامداران پرسپولیس یعنی عباس انصاری‌فرد و حسین منتظرموعود می‌رسد که آنها هم تمامی اختیارات و حقوق مرتبط را به رییس سازمان تربیت بدنی تفویض می‌کنند. موسسه جدید پرسپولیس با همان نفرات قبلی و البته بدون حضور وفایی تشکیل و آگهی تاسیس آن هم در همان تاریخ منتشر می‌شود که نام پرسپولیس باز هم داخل پرانتز کنار نام پیروزی نوشته شده بوده. بعد از بالا گرفتن دعوای حقوقی در سال ۹۰ و کشیده شدن پرونده به دادگاه سازمان ثبت اسناد در نامه‌ای خطاب به ریاست شعبه ۶ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران رسما اعلام می‌کند که موسسه فرهنگی ورزشی پیروزی (پرسپولیس) در این سازمان به نام موسسه فرهنگی ورزشی پیروزی به ثبت رسیده، نوع حقوقی آن هم سهامی عام بوده و واژه پرسپولیس هم داخل پرانتز قید شده است.

همین باعث شد وفایی موضوع جعل سند را مطرح و ادعا کند که واژه پرسپولیس به شکل غیرقانونی داخل پرانتز قرار گرفته. با این حال اما بعد از رای دادگاه، پیروزی دوباره پرسپولیس شد و همه چیز به جای اولش برگشت. حال آنکه اسماعیل وفایی همچنان خود را مالک باشگاه پرسپولیس می‌داند و حتی به فیفا هم شکایت برده است.

شکایت از وزارت ورزش و باشگاه پرسپولیس که گویا اطلاعات مربوط به آن هم به اطلاع مسوولان وزارتخانه و باشگاه رسیده. خود وفایی هم اگرچه از ارائه توضیحی در مورد این شکایت خودداری می‌کند اما با اطمینان از رایی می‌گوید که برای پرسپولیس و فوتبال ایران سنگین است!

باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران باشگاه فوتبالی ایرانی است که در سال ۱۳۴۲ در شهر تهران، پایتخت ایران بنیادگذاری شده و از باشگاه‌های زیر مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران است.

پرسپولیس در جام خلیج فارس بازی می‌کند و پس از سال ۱۳۴۷، در تمامی ادوار برگزارشده در بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران حضور داشته‌است.این باشگاه پرافتخارترین و پرهوادارترین باشگاه فوتبال در ایران است.

بیوگرافی نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک امیدوارم از مطالب سایت لذت ببرید.

مشاهده تمامی 454 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها