سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

رابطه بازاریابی شبکه ای با اشتغال

رابطه بازاریابی شبکه ای با اشتغال ۲۶ مهر ۱۳۹۴

آیا تمامی افراد ثبت نام شده در بازاریابی شبکه ای شاغل محسوب می شوند؟ شیوه مفید فعالیت در بازاریابی شبکه ای نیازمند چه مقدار تخصیص وقت است؟

در رابطه با ارائه آمار و ارقام در هر پدیده ای ابتدا باید مواردی را تعریف نمود. در مقاله پیش ­رو سعی شده است رابطه بازاریابی شبکه ای با اشتغال بررسی گردد.

تعاریف مربوط به اشتغال وبیکاری به ترتیب درپاراگراف ۹(در ۹بند) و پاراگراف ۱۰ (در۶ بند) ازگزارش سیزدهمین کنفرانس سازمان بین المللی کار به صورت خلاصه  در ذیل آمده است:

شاغل کسی است که دریک دوره کوتاه، حتی یک هفته ای یا یک­ روزه دریکی ازاین دوگروه قرارگیرد: Self Empeloyement (خود اشتغال ها) یا Paid Employement (مزد اشتغال ها).

در اولین قسمت پرسنل رسمی شرکت اعم از کارمندان و کارگران همگی در قسمت مزد اشتغالی ها قرار می گیرند که در شرکتهای بازاریابی شبکه ای کنونی در ایران این رقم شاید به بیش از ۱۰۰ نفر نرسد.

اما مشاورین مستقل فروش بازاریابی شبکه ای که جمعیت زیادی را تشکیل می دهند جزء دسته خوداشتغال ها قرار می گیرند.

(self-employment) به دو دسته (at work) و (With enterprise but not at work) تفکیک می شود.

At work مربوط به افرادی است که دردوره مورد نظر،کاری را برای کسب سود یا کسب منافع خانوادگی انجام می دهند.

«with enterprise but not at work» افرادی هستند که کسب وکاری ازجمله تجاری، کشاور زی  یا خدماتی دارند ولی به صورت موقت، به دلایل شخصی مشغول به کار نیستند.

کشورهایی که درتقسیم بندی خود حداقل معیار زمانی را بر ای این افراد درنظر می گیرند، باید افرادی را که کمترازحداقل زمانی تعیین شده کارمی کنند، جداگانه طبقه بندی کنند. افرادی که برای مصرف خود به تولید کالاوخدمات می­ پردازند، جزء خوداشتغال ها محسوب می شوند.

بنابرتعریف میزان کار درسازمان بین المللی کار،عبارت عملیاتی به کارمی رود که حتی ممکن است بنابرماهیت آن درحداقل یکساعت نیزتوجیه پذیر باشد.لازم به ذکراست دانش آموزان، دانشجویان، خانه دارها وکسانی که عمدتا فعالیت های غیراقتصادی دردوره مورد نظردارند، اگردراین دوره درطبقه

«self-employment» یا «paid-employment» بوده اند شاغل محسوب می شوند ودرصورت امکان باید آمارآنها نیز به طور جداگانه طبقه بندی شود.

حال پس از بررسی بیانیه سازمان بین المللی کار می­ توان اینگونه نتیجه گرفت:  افرادی که مشغول انجام کسب و کار  بازاریابی شبکه ای می شوند و در هفته حداقل یک ساعت به این کار اختصاص می دهند شاغل محسوب می شوند. اما سازمان بین المللی کار به کشورها پیشنهاد می کند آمار این افراد به طور جداگانه بررسی شود؛ زیرا که نوع اشتغال این افراد با افراد دیگر که به صورت مزداشتغالی کار می کنند، متفاوت است.

با رجوع به وب­ سایت انجمن فروش مستقیم ایالات متحده مشاهده می­ کنیم که بر پاره وقت محور بودن انجام بازاریابی شبکه ای تأکید شده است، به گونه ای که ۷۰% مردم دنیا این کسب و کار را پاره وقت انجام می دهند. به علت نوع درآمدزایی و زمان بر بودن رسیدن به درآمد قابل توجه در این حرفه، عقلانیت حکم می کند فردی که شغل ثابتی ندارد تمام وقت وارد این حرفه نشود؛ لذا بازاریابی شبکه ای برای عمده افراد به عنوان مشاور مستقل فروش، نمی تواند به عنوان پدیده ای اشتغال زا محسوب گردد. مگر مردان و زنانی که نیازمند کاری برای درآمدزایی، در ابتدا نیستند (خرج خانه را نمی دهند به عنوان مثال زنان خانه دار، دانشجویان و…). از آنجا که در آمار غیر رسمی خط فقر نسبی در ایران برای یک خانواده ۵ نفره ۲۵ میلیون ریال است، فردی که خرج خانه را می دهد نمی تواند در قدم های ابتدایی به این کسب و کار به عنوان شغل تمام وقت به این کار بنگرد و اشتغال زایی برای این فرد باید در قسمت دیگری از اجتماع اتفاق بیفتد.

به طور کلی در جمع بندی این مقاله این طور نتیجه گیری می شود که بازاریابی شبکه ای به معنای واقعی در گام ابتدایی برای این افراد اشتغال ایجاد می نماید:

۱-  پرسنل اداری شرکت؛

۲-  پرسنل تولیدی (در صورت تولید کننده بودن شرکت)؛

۳-  زنان خانه دار؛

۴-  دانشجویان؛

۵-  کسانی که پس انداز کلانی دارند و حداقل می توانند ۶ ماه از جیب ارتزاق نمایند.

 

تحقیق و تالیف: احسان دانش

بازاریابی شبکه ایwww.mlmbook.ir

اردیبهشت۲۱,۱۳۹۴

 

بیوگرافی نویسنده

علاقه زیادی به بحث های موفقیتی و روانشناسی دارم!

مشاهده تمامی 26 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها