سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

عزت نفس دقیقا چیست ؟ موفقیت روبروی شماست

عزت نفس دقیقا چیست ؟ موفقیت روبروی شماست ۳۰ مهر ۱۳۹۴

عزت نفس دقیقا چیست؟

عزت نفس سالم، حالتی است که در آن فرد خود را فردی ارزشمند می بیند که می تواند به گونه ای موفقیت آمیز با چالش های زندگی اش رو به رو شود و ارزش و لیاقت آن را دارد که شاد باشد. عزت نفس دو ویژگی اصلی دارد:

۱- خودکفایی

یعنی به توانایی تان اعتماد دارید و می دانید که قادرید فکر کنید، بیاموزید، انتخاب کنید و تصمیم های مناسب و درست بگیرید.

۲- حرمت نفس

یعنی به حقتان برای شاد و خوشبخت بودن اعتماد دارید و مطمئن هستید که پیشرفت، موفقیت، دوستی، احترام، عشق و رضایت، شایسته و مناسب شماست.

عزت نفس، برای رشد طبیعی و سالم فرد ضرورت دارد و بدون آن، رشد روان شناختی متوقف می شود. درواقع عزت نفس مثبت مانند دستگاه ایمنی روان عمل می کند و مقاومت، قدرت و ظرفیت رشد و بهبود دوباره را فراهم می آورد. وقتی عزت نفس پایین باشد، انعطاف پذیری شما در رویارویی با مشکلات زندگی کاهش می یابد. اگر به خودتان، به کارایی، کفایت، خوبی و مهربانی خود باور نداشته باشید، دنیا مکانی ترسناک برای شما خواهدبود.

اگر شما اعتمادی واقع بینانه به ذهنتان و ارزش خودتان داشته باشید، اگر شما از درون احساس امنیت کنید، برای مواجهه درست با چالش ها و فرصت های زندگی خود، آمادگی بیشتری می یابید. عزت نفس به شما انگیزه پیشرفت می بخشد و اجازه می دهد از پیشرفت هایتان لذت ببرید و به آن افتخار کنید.

در اینجا راه‌هایی برای کسب اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس معرفی شده است:
۱) کاری انجام دهید که مستلزم تصمیم‌گیری و به سامان رساندن آن باشد.
آیا تاکنون نوشتن نامه به یکی از بستگان نزدیک خود (مثلا‌ خاله یا عمه) را به تعویق انداخته‌اید؟ آیا دوستی هست که می‌خواستید با او تماس بگیرید؟ ماشین را بشویید، باغ را مرتب یا خانه را تمیز کنید. شما با انتخاب هدف‌های خود (هر چند کوچک) و دنبال کردن آنها اعتماد به نفس به دست می‌آورید…

۲) از خوب انجام دادن کارهایتان لذت ببرید.
آیا هیچ سرگرمی‌یا ورزشی هست که از انجام آن لذت ببرید؟ چیزهایی مانند شنا، نقاشی یا نوشتن می‌توانند توجه شما را جلب کرده و ذهن شما را مشغول کنند. زمانی که ذهن شما مشغول است چیزهایی دیگر را فراموش می‌کنید.سپس احساس می‌کنید که ماهر و توانا شده‌اید. این روش شیوه بسیار خوبی برای بالا‌ بردن عزت نفس است. اگر از هیچ سرگرمی‌یا تفریح خاصی لذت نمی‌برید، تلا‌ش کنید تا چیزی را امتحان کنید که همواره دوست داشته‌اید.خودتان را در حال انجام آن کار مجسم کنید و سپس امتحان کنید؟ نیازی نیست که حتما کار بزرگی باشد و می‌تواند به سادگی پیوستن به گروهی برای پیاده‌روی باشد.
متوجه خواهید شد که اگر حداقل هفته‌ای یک بار کاری انجام دهید که ذهن شما را مشغول کند، حواس جمع‌تر و شادتر هستید.
۳) مرکز توجه خود را تغییر دهید.
اثبات شده است که در افرادی که توجه زیادی به خود می‌کنند عزت نفس پایین است. شما می‌توانید از طریق انجام کاری که به شخص یا حتی چیز دیگری توجه می‌کند، اعتماد به نفس کسب کنید.
متوجه خواهید شد که در هنگام ملا‌قات افراد جدید، با توجه کردن به شخص مقابل فورا اضطراب شما کاهش می‌یابد.
در پایان روز شما با دیگران ارتباط برقرار کرده‌اید و سبک‌تر شده‌اید.
۴) قبلا‌ استراحت کنید!
یادگیری روش‌های آرام بخش باعث بهتر شدن کیفیت زندگی می‌شود. افراد آرام‌تر مشکلا‌ت کمتری با حافظه خود دارند و احتمالا‌ ناهمواری‌های زندگی را راحت می‌پذیرند.
۵) از هر کاری که به اتمام رسانیده‌اید فهرستی تهیه کنید.
هدف‌های کوتاه‌مدت برای خود انتخاب کنید. چیزهایی که می‌توانید در فهرست خود قرار دهید عبارتند از: قبول شدن در امتحان رانندگی و گرفتن گواهینامه، گل زدن در هنگام بازی مثلا هاکی روی یخ، پس‌انداز کردن پول کافی برای سفر و غیره.
این‌ها فقط چندین طرح است که شما می‌توانید برای کسب اعتمادبه‌نفس و افزایش عزت نفس از آنها استفاده کنید. این طرح‌ها را به عنوان نکات اساسی در نظر بگیرید و این کارها را دائما در زندگی خود اضافه کنید.
به یاد داشته باشید که مردم با عزت نفس بالا‌ به دنیا نیامده‌اند و اغلب آن را تقویت کرده‌اند. عزت‌نفس ناشی از طرز تفکر شما و انجام کارهای روزمره‌ای است که به شما احساس خوبی می‌دهند.

عزت نفس

عزت نفس

بیوگرافی نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک امیدوارم از مطالب سایت لذت ببرید.

مشاهده تمامی 454 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها