سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

بابک زنجانی - پنجمین جلسه دادگاه متهمان نفتی هم برگزار شد

بابک زنجانی – پنجمین جلسه دادگاه متهمان نفتی هم برگزار شد ۱۱ آبان ۱۳۹۴

زنجانی مدعی شد: ایران در قبال فروش نفت، سنگ‌پا و سنگ قبر می‌گیرد!

پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی به صورت علنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی طبق جلسات گذشته ساعت ۸:۱۰ با تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده و رسول کوهپایه‌زاده وکیل‌مدافع وی ساعت ۸:۴۵ وارد جلسه دادگاه شدند.

* در این جلسه خواهران بابک زنجانی و برخی از اعضای خانواده‌ دیگر متهمان حضور داشتند.

بابک زنجانی

* پیش از آغاز رسمی جلسه دادگاه، غلامرضا مهدوی وکیل‌مدافع وزارت نفت به خبرنگاران گفت که یک ریال از اموال بابک زنجانی فروش نرفته است.

* جلسه دادگاه رأس ساعت ۸:۵۰ با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

بابک زنجانی

* در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری را متذکر شد.

بابک زنجانی

* قاضی صلواتی از بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده خواست تا در جایگاه قرار گیرد و به ارائه ادامه دفاعیات خود بپردازد.

بابک زنجانی

بابک زنجانی با حضور در جایگاه گفت: پیش از ارائه ادامه دفاعیاتم باید مطلبی را به وکیل محترم نفت متذکر شوم. دیروز حدود ۴۰ دقیقه در خصوص فروش نفت صحبت کردم. وزارت نفت بار نفتی خود را به کشورهای محدودی می‌فروشد و به بیش از هفت کشور اجازه فروش ندارد. این پول‌ها از داخل حساب به حساب‌های داخلی کشور و بانک مربوطه قابل پرداخت است. اینکه از یک کشور خارجی پولی را واریز کنید امکان‌پذیر نیست. متأسفانه نفتی‌ها چهار شماره حساب را به دادگاه داده‌اند و نامه نوشته‌اند که باید یادآور شوم آقایان شما ۵ دلار پول از بیرون واریز کنید و فیش را در اینجا نشان دهید، آن وقت است که من تمام اتهامات را قبول می‌کنم اما زمانی که نمی‌توانند این کار را انجام دهند مطرح می‌کنند که زنجانی دروغ گفته است. بابک زنجانی بابک زنجانی بابک زنجانی بابک زنجانی بابک زنجانی بابک زنجانی بابک زنجانی بابک زنجانی بابک زنجانی

قاضی صلواتی در این هنگام گفت: حساب‌ها را شرکت ملی نفت اعلام نکرده و دادگاه با هماهنگی بانک مرکزی آن را معرفی کرده است که ما منتظر می‌مانیم تا مساله‌ای که دیروز شما در این زمینه مطرح کردید، روال اداری خود را طی کند، منتظر ضمانت‌نامه می‌مانیم.

بابک زنجانی ادامه داد: سوئیفت وسیله پرداخت است مثل ایمیل که پیام‌ها را بین بانک‌ها جابجا می‌کند. البته ناگفته نماند که شرکت‌ها هم سوئیفت دارند. وزارت نفت هم قبل از اینکه تحریم شود سوئیفت داشت. امروزه کار الکترونیکی شده و با امضاهای الکترونیکی انجام می‌شود. این امضاها در سوئیفت به سه قسمت تقسیم می‌شود. در قسمت اول فقط تایپ می‌شود، در قسمت دوم شخص دیگری آنها را چک می‌کند که ببیند متن درست است و اگر درست باشد به مرحله سوم ارسال می‌کند. در قسمت سوم رئیس بانک یا مسئول بین‌الملل یا کسی که اجازه آخرین امضا را دارد پسورد را وارد می‌کند و امضا سوم زده می‌شود.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی درباره پیام‌هایی در قالب MT گفت: MT یک فرمت منظمی است که در قدیم اگر می خواستند برای کسی برات صادر کنند می‌نوشتند گیرنده،‌ صادرکنند و… . هر کشوری یک شکلی را می نوشت که MT زبان‌ها را واحد کرد. بنابراین اگر در قالب MT تجارت کنیم و در فرمت MT و با نظم MT بنویسیم هیچ فرقی نمی‌کند.

زنجانی ادامه داد: موضوع دستور پرداخت طبق قانون UCP انجام می‌شود که قانونی بین بانک‌ها و شرکت‌هاست و هر چند سال یک بار تغییر می‌کند. اینکه اعلام شده شماره حساب‌هایی به من داده‌اند و من باید پرداخت می‌کردم و بعضی از آنها را پرداخت نکرده‌ام وظیفه قانونی من بوده و صلاحیت کار خودم را دیده‌ام. یکسری پرداخت‌هایی بوده که از سوی صندوق بازنشستگی نفت بود و من نمی‌توانستم در کشورهای همسایه‌ای که دارای مشکل بود پول را پرداخت کنم.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در خارج از کشور انواع مختلفی دارند، گفت: من به دو نوع از آنها اشاره می‌کنم. یکی بانک‌های بازرگانی و دیگری بانک‌های سرمایه‌گذاری هستند. بانک‌های بازرگانی داخل کشورها کار می‌کنند و می توانند با وجه رایج آن کشور کار کنند. مثل بانک ملت که با ریال کار می‌کند. بانک سرمایه‌گذاری در خارج از کشور است، در این بانک لازم نیست در بانک مرکزی سپرده گذاری کنند، این بانک‌ها می‌توانند هرچقدر می‌خواهند معاملات ارزی داشته باشند؛ بنابراین بانکی که من در خارج از کشور داشتم، FIIB است. کشورهایی که در حال توسعه هستند منطقه‌ای را برای خود درست می‌کنند مثل دبی که یک منطقه‌ ای را درست کرده است. این موضوع باعث جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آن کشور می‌شود.

بابک زنجانی ادامه داد: در بانک‌های بازرگانی مثل ایران نیست که در خارج از کشور پول‌های‌شان را ساختمان سازی کنند. این بانک‌ها وظیفه‌شان فقط دادن وام و تسهیلات به مردم است، اما وظیفه بانک سرمایه‌گذاری این است که پول مشتری را سرمایه‌گذاری کند. شرکت HK، پنجاه فرم را امضا کردند که در آن فرم‌ها بانک سرمایه‌گذاری نوشته شده است. به‌عنوان مثال اگر امروز من پول شرکت ‌HK را برداشتم و سرمایه‌گذاری کرده‌ام، روال کاری من بوده که این کار را هم نکرده‌ام.

متهم ردیف اول پرونده ادامه داد: طبق ماده ۲ قانون تجارت بانک‌ها دارای عملیاتی هستند که به آن تجاری می‌گویند. وقتی شرکتی بتواند سفته وعده‌دار حتی با رقم نامحدود صادر کند، بانک هم می‌تواند این کار را انجام دهد؛ زیرا بانک هم شرکت است؛ بنابراین این ارقام را پشتوانه مالی گفته و به آن منشأ پول نمی‌گویند، پس ما پشتوانه و منشأ را از هم جدا می‌کنیم. پشتوانه من یعنی اینکه الان احساس می‌کنم یک میلیون تومان نیاز دارم و به فردی می‌گویم که پول را به من بدهد. این اعتبار من نزد اوست. اعتباری که دیگران قبولم دارند؛ بنابراین این موضوع در قانون وجود ندارد و ما آن را در ماده ۲۹۳ قانون تجارت داریم. متأسفانه برخی از بازپرسان منشاء پول را با پشتوانه اشتباه می‌گیرند.

وی ادامه داد: قانون‌گذار برای اینکه بداند معامله تجاری بین چه کسانی انجام شده همه را موظف کرده که معاملات روشن و شفاف داشته باشند و منشأ آن مشخص باشد. اخفاء و پنهان کردن واقعیت منشأ طبق ماده‌ای از قانون پولشویی قابل مجازات است. یک مجموعه تجاری در قانون می‌تواند بی‌نهایت بدهکار شود. این که یک تاجر سفته‌ای را صادر و به شخص دیگری بدهد و در قبالش کالا بگیرد، خلق پول سالم کرده است. اگر در تجارت وجود پشتوانه ضرورت داشت کسی برات و سفته اختراع نمی‌کرد، من اگر پولی را به شرکت HK ریخته‌ام خودم را به این شرکت بدهکار کرده‌ام.

زنجانی گفت: متاسفانه ما در این پرونده مدام می‌بینیم که موضوع منشاء پول عنوان شده و گفته‌اند که پول‌های زنجانی فاقد منشأ است و به دلیل اینکه این پول‌ها منشأ ندارد عملیات بانک جعل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: من به دکتر «پ» این موضوعات را گفته‌ام، مشکل شخصی با ایشان ندارم فقط در اینگونه مسائل اختلاف نظر داریم، البته ناگفته نماند که استاد بودن باعث نمی‌شود ما همه مسائل را بدانیم. در قانون تجارت امکان دارد چیزهایی وجود داشته باشد که استاد هم نداند.

زنجانی با بیان اینکه پیگیری پشتوانه مالی دارای اهمیت است، گفت: برای پشتوانه، قانون وجود ندارد، بلکه پشتوانه نسبت به اعتبار خود شخص است. مسکن و توسعه در بانک‌های خود واحد اطلاعات بانکی را دارند و کار این واحد این است که اگر می‌خواهد با بانکی کار کند، آن بانک را ارزیابی می‌کند. وقتی بانک مسکن حسابی را نزد کارگزار باز کرد و کارگزار آن را به اندازه مبلغی که می‌خواهد داخل حساب بریزد تأیید کرد، بعد از یک سال هر اتفاقی که برای کارگزار بیفتد ایشان باید برای جواب مشتری خودش پاسخگو باشد و جواب کارگزارش هم جداگانه بررسی کند.

وی با یادآوری اینکه نزد بانک‌های مسکن و توسعه سپرده‌گذاری کرده‌ام، گفت: حالا بازپرس مدام مطرح می‌کند که پول‌هایم منشأ ندارد و این پول‌ها را به حساب بستانکار موقت گذاشته‌اند و از من شکایت کرده‌اند که وی پول ندارد. در گذشته هر کاری که وزارت نفت، بانک‌های مسکن و توسعه کرده‌اند اشتباه بوده و آن را حالا فهمیده‌اند. یعنی قبلاً هیچ کس نمی‌گفته و نمی‌دانسته که زنجانی کلاه سرشان می‌گذاشته؛ بنابراین باید بگویم که پول من نزد بانک مسکن و توسعه است و به من خرده می‌گیرند در صورتی که پول من در حسابم بوده است.

در این هنگام بابک زنجانی خطاب به قاضی با لبخند گفت که خسته‌تان که نکردم و توهین هم نکردم! که این صحبت او باعث لبخند قاضی صلواتی شد.

به گزارش ایسنا، زنجانی در ادامه صحبت هایش درباره مجموعه سازمان تأمین اجتماعی گفت: ۴ میلیارد یورویی که من به حساب شما ریختم را ریجکت کنید در این صورت شما نه طلبی به من دارید و نه چیزی است که دنبال دعوا هستید. سازمان تأمین اجتماعی با من دعوا می‌کند در صورتی که پولش را یکی دیگر برداشته و باید پول خود را از بانک مسکن بخواهد.

وی مدعی شد: موضوع منشأ در پرونده هم منتفی است. امروز در حساب‌های من یک شرکت را وزارت نفت ارزیابی کرده که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان پول دارد ولی این شرکت را به مبلغ ۱۳۰۶ میلیارد تومان برداشته است. چنین کاری را می‌شود در تگزاس انجام داد؟

وی در ادامه با اشاره به موضوعی در رابطه با بانک مسکن گفت: یکی از پنج شنبه‌هایی که شرکت من تعطیل بود بنده به صورت تکی به شرکت رفتم و کارهای هفتگی‌ام را انجام دادم، البته معمولاً این کار را می‌کردم. ساعت ۱۱ صبح پنج‌شنبه که شرکتم تعطیل بود از بانک مسکن به من زنگ زدند و خواستند که با من ملاقاتی داشته باشند. کل اعضای هیات مدیره و مدیر حقوقی و اداره بین‌الملل بانک مسکن به شرکت من آمدند و گفتند به شخصی ۶۵ میلیارد تومان باید پول بدهیم و اگر پول او را ندهیم باید در روز دوشنبه در دادگاه مفاسد اقتصادی حاضر شویم، شما لطف کن و این ۶۵ میلیارد تومان را به ما دستی بده. من گفتم شرکت تعطیل است الان نمی‌توانم، ولی با این حال سوار هواپیما شدم و به کیش رفتم و نزد بانک ملت در آنجا ۶۷ میلیون یورو را فروختم و در بانک مسکن به حساب‌شان ریختم. آقایان به من گفتند که تا هفته دیگر پولم را می‌دهند، سه ماه زنگ زدم ولی گوشی من را جواب نمی‌دادند و گفتند نداریم. از من خواستند که به جای پول یکسری املاک به من بدهند. آنها ۷ ملک را به من دادند ولی سندها را به نامم نکردند. حال امروز در کیفرخواست گفته‌اند که شخصی به نام «ر.ک» مسئول اداره بین‌الملل بانک که از صبح تا شب کار می‌کرد و مبلغ ۵ میلیون تومان را روزانه می‌گرفته این ۶۵ میلیون یورو را به زنجانی داده است. آیا می‌شود این کار را انجام داد؟ این آقا در تمام عمر آیا ۶۵ میلیون یورو را یکجا دیده است..

زنجانی با تمسخر گفت: شاید دیده، بی‌احترامی نشود.

در این حین وکیل بانک مسکن خواست صحبت کند که زنجانی خطاب به وی گفت من این پول را وصول می‌کنم. به آن شک نکنید اگر زورم در ایران نرسد در هر جای دنیا که پول داشته باشد پولم را می‌گیرم.

قاضی صلواتی در این حین یادآور شد: مدیرعامل قبلی بانک مسکن در پرونده ۳ هزار میلیاردی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در حال محاکمه است.

بابک زنجانی ادامه داد: هم اکنون بانک مرکزی از همه بانک‌ها طلب دارد آیا می‌توان گفت که همه پول‌های این بانک‌ها فاقد منشأ هستند، بلکه باید گفت این بانک‌ها پشتوانه کمی دارند. من اگر خلق پول کنم نمی‌تواند بگوید عجب کلاهبرداری بوده ها! کار بانک هم همین است.

قاضی صلواتی در ساعت ۱۰:۱۵، ۱۵ دقیقه تنفس اعلام کرد.

بابک زنجانی در ادامه قرائت دفاعیات خود در رابطه با موضوع دفاتر تجاری گفت: ما اختلاف نظر بزرگی با بازپرس در این زمینه داریم. در مجموعه من در مالزی، مجموعه‌ای به نام CASH DESK وجود داشت. بازپرس مطرح کرده که پول CASH DESK کجاست، من می‌گویم که پشتوانه این مجموعه از پشتوانه‌های بانک‌هاست. در کشورهای دیگر بانک من صدها حساب کارگزاری دارد. ناگفته نماند که مدیران بانک‌ها باید بدانند که وضعیت بانکشان در چه نقطه‌ای است. اصولاً در یک بانک صندوق‌هایی به نام‌های مختلف وجود دارد که برای من CASH DESK بود. این صندوق‌ها وجوه موجود و پشتوانه‌هایی همچون طلا و سهام را تمیز می‌کنند و یک رقم واحد را نشان می‌دهند. این صندوق‌ها همان دفاتر تجاری بود که گفتم.

وی با اشاره به موضوع فارکس گفت: در تمام دنیا مردم کشورها دوست دارند پول‌هایی را که در کشورشان رایج است نسبت به پول‌های خارجی رشد کند و به دلیل اینکه ایران با فارکس کار نمی‌کند خطرات بزرگی برایش پیش آمده است. در کشورهای خارجی مجموعه‌ای به نام فارکس ایجاد کرده‌اند برای اینکه دوست دارند پولشان ارزش پیدا کند. دلار می‌گیرند و آن را به یورو تبدیل می‌کنند یعنی مدام این پول را عوض می‌کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در ایران فارکس وجود ندارد یورو و دلار را در چهارراه استانبول پخش می‌کنند، مثل عمو بانکی. من حرفه‌ای کار فارکس هستم و با فارکس می‌توانید صد دلار را با هزار دلار معامله کنید. بازپرس در کیفرخواست مطرح کرده که من دلار را به ین ژاپن و ین ژاپن را به دلار تبدیل کردم. خوب دیوانه که نبودم پول‌ها را جابجا کنم، این کار ذاتی من بوده است. سیستم دیگری هم وجود دارد که به صورت واقعی پول را جابجا می‌کند. یعنی صد دلار دادم و ۱۰۱ دلار گرفتم. این معاملات آنلاین انجام می‌شود و بانک برای دلار ۱۰ برابر اعتبار جمع می‌کند. این موضوعات نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

این متهم در ادامه با اشاره به موضوع تحریم‌ها گفت: وقتی اتحادیه اروپا بانک یا شرکتی را مورد تحریم قرار می‌دهد دلیل تحریمش را ذکر می کند و اعلام رسمی هم می‌شود. تحریمی که من شدم دلیل‌هایش مشخص است و گفته‌ شده به دلیل کمک به وزارت نفت ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و داشتن نقش کلیدی در جابجایی پول‌های فلان و فلان مورد تحریم قرار گرفته‌ایم. من وقت دارم که نسبت به این موضوع اعتراض کنم. اما وقتی چیزی که مشخص است دیگر اعتراض نمی‌خواهد مثل این است که از دست من هروئین را بگیرید و بعد بگویید که دفاع کن. خوب من در اینجا دیگر چیزی برای دفاع ندارم با این حال وکلای من پیگیر موضوع هستند، البته اگر اثبات شود ۱۵ الی ۲۰ سال هم باید در آنجا زندان را تحمل کنم.

وی یادآور شد: زمانی که من تحریم شدم در امارات بودم و از مالزی به امارات رفته بودم که از پشت گیت و از تلویزیون متوجه شدم که تحریم شده‌ام. به من در آنجا گفتند که دستور شما برای استرداد آمده و اگر دوستانم در آنجا نبودند من نمی‌توانستم موضوع را حل کنم، من ۹ شب در سفارت ایران خوابیدم.

وی یادآور شد: زمان تحریم من ۱۰ روز بعد از پولی بود که به سازمان تأمین اجتماعی داده بودم. ۱۵ روز مهلت داشتم که موضوع را حل کنم. از امارات به سازمان تأمین اجتماعی زنگ زدم که شما به جای ۴ میلیارد ۲ میلیارد را حواله کنید. حال چرا به تأمین اجتماعی گفتم و به شرکت HK نگفتم؛ زیرا شرکت HK هم همان روز تحریم شده بود. بعد از امارات به ایران آمدم و داشت مهلت ۱۵ روزه‌ام تمام می‌شد. پیش «س. م» رفتم که وی هم فیلمی را از من گرفت و در مجلس پخش کرد و به همان دلیل فردای آن روز وی را گرفتند البته یک روز بعد آزاد شد.

وی در ادامه مدعی شد: زمانم داشت تمام می‌شد، اما «س. م» را پیدا نمی‌کردم تا اینکه وزیر وقت نفت با رییس‌جمهور صحبت کرد و وی را پیدا کرد. وزیر نفت گفت چک‌ها را بده به ما و ما هم برای سازمان تأمین اجتماعی نامه می‌زنیم. دوباره پیش «س.م» و به او گفتم که این کار را انجام دهد. او به من گفت من دیگر سرپرست نیستم و امضایم اعتباری ندارد و به این صورت بود که چک‌ها دست وزارت نفت ماند. حال می‌گویند که زنجانی سوءاستفاده کرده است.

وی اضافه کرد: وکیل نفت مطرح می‌کند که اگر زنجانی به ما پول بدهد ما آن را چک می‌کنیم که پولش تمیز باشد. نفت ایران جزء یکی از کالاهای سیاه و قاچاق است. شما پولت را از امامزاده نیاورده‌اید که من پولم تمیز باشد. امروز من هرچه پول برای شما آورده‌ام را بگیر.

زنجانی عنوان کرد: ایران با هفت کشور از جمله چین، هند، مالزی و… مراوده فروش نفت دارد که در قبال فروش نفت کالاهایی مانند سنگ پا، سنگ قبر و … را می‌گیرد و به این صورت پولمان وصول می‌شود و هرچه را که فکرش را بکنی از چین وارد می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت نفت چندین حساب در کشورهای خارجی داشت که پس از تحریم حساب‌های این وزارتخانه مسدود شد. روزی که بانک مرکزی را تحریم کردند سیل عظیمی از افراد به بانک من آمدند و پول‌های کلان را به بانک‌های من آوردند و به دنبال نجات سرمایه خود بودند. من هم باید جوابگوی آنها می‌بودم.

به گزارش ایسنا، متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی اظهار کرد: اتهام اینجانب را اینگونه اثبات کرده‌اند که وی مطلع از سیستم ایران بوده است؛ بنابراین مجرم است. در پاسخ باید بگویم من پول‌های مردم را از سال ۸۸ می‌گرفتم و همان‌ها را حواله می‌کردم. این مردم عقل دارند و اگر پول قابل استفاده بود خودشان این کار را می‌کردند.

وی افزود: در کیفرخواست آمده که این کار برای یک کار مجرمانه بوده اگر به فرض هم پول‌ها قابل جابجایی بوده است و من پول‌ها را گرفته و جابجا کرده‌ام، کجای این کار مجرمانه است. من ۳۶ هزار حواله داشتم.

بابک زنجانی

بابک زنجانی در خصوص مطرح شدن نام خانم «م.م» در پرونده‌اش گفت: وی یک خانم ۱۹ ساله و تایپیست شرکت من بوده است. چگونه می‌تواند وی صحت ارسال پیام را نشان دهد.

در ادامه این جلسه کارشناس بانک مرکزی در رابطه با فرق برات و ال‌سی صحبت کرد.

بابک زنجانی

با نزدیک شدن به وقت اذان، قاضی صلواتی ختم جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت که زمان جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می‌شود.

بابک زنجانی

انتهای پیام منبع خبرگزاری ایسنا

بابک زنجانی

بیوگرافی نویسنده

رها اعتمادی هستم دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد - تهران شمال و هم اکنون هم با سایت تفریحی و سرگرمی با شما عزیزان همراه هستم !!!!

مشاهده تمامی 653 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها