سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

استیو جابز و هفت قانون موفقیت

استیو جابز و هفت قانون موفقیت ۱۲ آبان ۱۳۹۴

استیو جابز و هفت قانون موفقیت

سال گذشته در چنین روزی، ۵ اکتبر ۲۰۱۱، استیو جابز، نابغۀ دنیای فناوری و مدیر موفق شرکت پیشتاز اپل، نامنتظره از دنیا رفت و بسیاری را در سرتاسر دنیا غمگین کرد. پیش از این، مطالبی را دربارۀ او در وب‌سایت مکتب کمال منتشر کرده بودیم که در انتهای همین مطلب می‌توانید لینک آنها را بیابید. اما در نخستین سالگرد درگذشت جابز، تصمیم گرفتیم مطلبی الهام‌بخش را دربارۀ موفقیت‌های او و درس‌هایی را که می‌توان از آن گرفت، برای شما منتشر کنیم. در ادامۀ مطلب، با ما همراه باشید.

ترجمه: شیلا سجادپور، منبع: entrepreneur.com/ تاثیری را که استیو جابز بر زندگی همۀ ما داشته، نادیده نمی‌توان گرفت. نوآوری‌های او در تمامی زمینه‌ها قابل لمس است: کامپیو‌تر، فیلم، موسیقی و تلفن همراه.

برای کارآفرینان، بزرگ‌ترین میراث جابز مجموعه‌ای از اصولی است که موفقیت او را رقم زد. به عنوان یک مربی ارتباطات، من (نویسندۀ مطلب) از جابز آموختم که چقدر یک سخنرانی می‌تواند الهام‌بخش باشد.

سال‌هاست که جابز را الگوی زندگی شخصی و شغلی خود قرار داده‌ام و در این مطلب می‌خواهم خلاصه‌ای از اصول و ارزش‌هایی که زیربنای موفقیت جابز را تشکیل می‌دهند بازگو نمایم؛ و اعتقاد دارم که همه ما می‌توانیم با برگزیدن این اصول و قوانین در زندگی خود، «استیو جابز درونی خود» را بیدار کنیم.

قانون موفقیت ۱ آن‌چه را که به آن عشق می‌ورزی انجام بده

جابز می‌گوید: «افراد عاشق می‌توانند جهان را به سمت بهتر شدن تغییر دهند.» او در پاسخ به سوالی در مورد توصیه‌اش به کارآفرینان آینده گفت: «اگر من بودم کاری را به عنوان پادو و یا همانند آن شروع می‌کردم تا زمانی که متوجه شوم دقیقا به چه کاری عشق می‌ورزم…» این مطلب، نشان‌دهندۀ میزان اهمیت این علاقه از نظر جابز است. شور و عشق، همه چیز است.

قانون موفقیت ۲ در جهان هستی نشان بگذار

جابز اعتقاد زیادی به قدرت دیدگاه داشت. روزی او از «جان اسکالی»، مدیر آن زمان شرکت پپسی، که می‌خواست او را برای پذیرفتن سمت مدیرعاملی اپل ترغیب کند، پرسید: «می‌خواهی باقی زندگی‌ات را آب‌شکر بفروشی، یا دوست داری سهمی در تغییر جهان داشته باشی؟» هیچ‌گاه نگاه خود را از چشم‌انداز و هدف واقعی خود برندارید.

قانون موفقیت ۳ ارتباط‌ها را برقرار کن

جابز می‌گوید خلاقیت یعنی ارتباط دادن چیزهای مختلف. این بدین معناست که افرادی که تجربه‌های گسترده‌ای دارند، اغلب می‌توانند مواردی را ببینند که سایرین به‌راحتی از کنار آن می‌گذرند.

او خود در کلاس خوشنویسی شرکت کرد که هیچ‌گونه کاربرد عملی در زندگی‌اش نداشت تا زمانی که مکینتاش (Macintosh) را ساخت. جابز به هند و آسیا سفر کرد. دوره‌های طراحی را گذراند. در یک حبابِ بسته زندگی نکنید. ایده‌ها را در زمینه‌های مختلف به هم متصل کنید.

قانون موفقیت ۴ به هزار مورد «نه» بگو

جابز به‌‌ همان اندازه‌ای که از فعالیت‌های اپل راضی بود، از این‌که تصمیم به انجام ندادن یک سری کار‌ها در اپل گرفته بود نیز رضایت کامل داشت. وقتی او در سال ۱۹۹۷ به اپل بازگشت، شرکتی با ۳۵۰ محصول را به شرکتی با ۱۰ محصول کاهش داد. چرا؟ چون می‌خواست که برترین‌های نیروی کار را به هر محصول تخصیص دهد. شما به چه چیز‌هایی «نه» می‌گویید؟

قانون موفقیت ۵ تجربه‌های متفاوت و گسترده ایجاد کن

جابز در زمینه ارائه خدمات به مشتری نیز تجربیاتی به‌دست آورد. او وقتی برای اولین بار ایده فروشگاه‌های اپل (Apple Stores) را مطرح کرد، اظهار داشت که این فروشگاه‌ها متفاوت خواهند بود؛ به جای این‌که فقط تعدادی جعبه را به نمایش بگذارند، زندگی‌های مشتریان را غنی می‌کنند. هر تجربه‌ای که شما با پا گذاشتن در یک فروشگاه اپل به‌دست می‌آورید، برای غنی کردن زندگی شما و ایجاد یک رابطۀ احساسی بین شما و نام تجاری اپل در نظر گرفته شده است. شما برای غنی کردن زندگی مشتریان خود چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟

قانون موفقیت

قانون موفقیت

قانون موفقیت ۶ در انتقال پیام خود خبره باش

شما ممکن است بهترین ایده دنیا را داشته باشید، ولی اگر قادر به انتقال آن نباشید هیچ فایده‌ای ندارد.

جابز بهترین راوی و داستان‌سرای یک سازمان در جهان بود. به جای برگزاری یک سخنرانی و همایش معمولی مانند اکثر افراد، سخنرانی‌های جابز اطلاع‌رسان، آموزش‌دهنده، الهام‌بخش و سرگرم‌کننده بود.

قانون موفقیت ۷ رویا بفروش، نه محصول

جابز تخیلات و رویاهای ما را دریافت می‌کرد و بسیار خوب مشتریان خود را درک می‌کرد. او می‌دانست که تبلت‌ها (رایانه‌های لوحی) اگر خیلی پیچیده باشند با تخیلات ما سازگار نخواهند بود. نتیجه چه بود؟ فقط یک دکمه در قسمت جلوی آی‌پد؛ بسیار ساده است، یک بچه دو ساله نیز می‌تواند از آن استفاده کند!

مشتریان شما بیشتر از این‌که به محصولات شما توجه کنند، برای خودشان، اهداف و آرزو‌هایشان اهمیت قائل هستند. جابز به ما این موضوع را آموخت که اگر به مشتریان خود کمک کنید تا به اهداف و آرزو‌هایشان برسند، آنها را بیشتر به سمت خود جذب خواهید کرد.

از نظر من این اصول و ارزش‌ها خلاصه‌ای از فعالیت‌های جابز در اپل است. یک روز یک مدیر اجرایی که مسئول بازسازی فروشگاه دیزنی (Disney) بود، در مورد کار خود با جابز مشورت کرد. جابز چه گفت؟ «رویاهای بیشتر و بزرگ‌تر داشته باش.»

فکر می‌کنم این بهترین توصیه‌ای است که جابز برای ما به‌جا گذاشته است.

نبوغ خود را در دیوانگی‌ات پیدا کن، خود را باور داشته باش، به چشم‌انداز خود اعتقاد داشته باش و پیوسته آماده دفاع از آنها و ایده‌های خود باش.

» شما دربارۀ هفت قانون موفقیت جابز چه نظری دارید؟

بیوگرافی نویسنده

علاقه زیادی به بحث های موفقیتی و روانشناسی دارم!

مشاهده تمامی 26 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها