سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

استیفن آر. کاوی

استیفن آر. کاوی ۱۲ آبان ۱۳۹۴

استیفن آر. کاوی، ۱۹۳۲-۲۰۱۲

علی‌اکبر قزوینی/ امروز صبح که ای‌میل‌هایم را چک می‌کردم، موضوع یکی از آنها توجهم را جلب کرد: Stephen R. Covey 1932-2012. داشتم با خودم فکر می‌کردم استیفن کاوی که انگار زنده بود، کی از دنیا رفت که من خبردار نشدم…

…که دیگر ای‌میل را باز کرده بودم. فرستندۀ ای‌میل، محمود معظمی بود. متن خبر درگذشت استیفن آر. کاوی را که از سوی بنیاد او فرستاده شده بود، برایم ای‌میل کرده بود؛ و این جملات را هم خودش به آن افزوده بود:

بی‌شک استیفن آر. کاوی یکی از راهنمایان و معلمین بزرگ من در راه یافتن بصیرت بیشتر درباره زندگی و انسان‌ها بوده است.

مرگ جسمی نابهنگام استیفن آر. کاوی در این بامداد تیرماه مرا غمگین ساخت و به فکر فرو برد.

بسیار متاسف شدم هر چند که اثر تعالیم عمیق و اساسی وی در ذهن‌های مردمان هوشیار به مسیر سازندگی و صلح ادامه خواهد داد.

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.

***

استیفن آر. کاوی بیش از همه به‌خاطر کتابش «هفت عادت مردمان موثر» که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد، مشهور است. این کتاب که سبک خودیاری را همراه با نوع نوشتار کسب‌وکار در کنار هم به کار برده، سال‌ها در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار داشته و به زبان‌های مختلفی از جمله فارسی ترجمه شده است. نویسندۀ این کتاب در زمان مرگ ۷۹ سال داشت. او روز دوشنبه ۱۶ جولای ۲۰۱۲ (۲۶ تیرماه ۱۳۹۱) در بیمارستانی در آیداهو چشم از جهان فرو بست. دلیل مرگ او از سوی خانواده‌اش، عوارض ناشی از تصادف با یک دوچرخه که سه ماه پیش رخ داد، عنوان شده است.

کتاب «هفت عادت مردمان موثر» بیش از ۲۵ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است، و نسخۀ صوتی آن نخستین کتاب صوتی بود که بیش از یک میلیون نسخه فروخت. بیل کلینتون، رییس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۴، پس از رایزنی و مشاوره با استیفن آر. کاوی گفت که بهره‌وری آمریکا بسیار افزون‌تر خواهد شد اگر افراد راهنمایی‌های کاوی را پی بگیرند و دنبال کنند.

بیش از دو سوم شرکت‌های «فورچون ۵۰۰» (۵۰۰ شرکت برتر آمریکا که هر سال از سوی مجلۀ Fortune انتخاب و در یک شمارۀ ویژه معرفی می‌شوند)، از شرکت مشاوره‌ای که استیفن کاوی بنیاد گذاشته است بهره می‌برند.

موفقیت درخشان استیفن آر. کاوی برای خود او تا حدی عجیب بود. او می‌گفت که به مردم فقط آن چیزهایی را گفته که فکر می‌کرده می‌دانسته‌اند: تاثیرِ رفتارِ خوب. تمام آن‌چه که مردم باید انجام دهند، به شکلِ عادت درآوردنِ بهترین ویژگی‌های درونی‌شان است.

کاوی می‌گفت: «ما باور داریم که رفتار سازمانی (جمعی)، همان رفتارهای فردی است که به اشتراک گذاشته می‌شود.» او درس‌های خود را در سال ۲۰۰۴ با انتشار کتاب جدیدش گسترش داد: «عادت هشتم: از موثر بودن تا عالی بودن». در این کتاب، او انسان‌ها را ترغیب می‌کند که صدای یکتای خود (به‌عبارت دیگر، شخصیت یکتای خود) را بیابند و دیگران را نیز تشویق به این کار کنند.

ستیفن آر. کاوی

ستیفن آر. کاوی

از جمله کتاب‌های دیگر او، «هفت عادت خانواده‌های موثر» است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. در این کتاب، او می‌گوید که خانواده‌ها باید برای خود ماموریت تعریف کنند. «رهبرِ درون من» که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، اندیشه‌های او در خصوص اصلاحات آموزشی را در بر دارد.

در سال ۱۹۹۶، استیفن آر. کاوی از سوی مجله تایم به‌عنوان یکی از ۲۵ شخصیت تاثیرگذار نامیده شد؛ و مجلۀ فوربس کتاب «هفت عادت مردمان موثر» را یکی از ۱۰ کتاب برتر در زمینۀ مدیریت کسب‌وکار که تاکنون منتشر شده است، عنوان کرد.

***

برای روح استیفن آر. کاوی شادی و سبکبالی آرزو می‌کنیم، و این شعر رودکی را به یاد می‌آوریم:

از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش.

شما بگویید:

با استیفن آر. کاوی چقدر آشنا هستید؟ آیا کتاب‌های او را خوانده‌اید؟ خواندن و عمل به نکات آنها چه تاثیراتی در زندگی شما داشته است؟ از شنیدن خبر درگذشت او چه حسی پیدا کردید؟

لطفا پاسخ‌ها، دیدگاه‌ها و پیام‌هایتان برای درگذشت این اندیشمند روزگار ما را اینجا بنویسید. سپاسگزاریم.

بیوگرافی نویسنده

علاقه زیادی به بحث های موفقیتی و روانشناسی دارم!

مشاهده تمامی 26 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها