سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

کوتوله های قهوه ای که دو قلو هستند | دو کوتوله قهوه ای یکسان در فاصله 12 مایلی

کوتوله های قهوه ای که دو قلو هستند | دو کوتوله قهوه ای یکسان در فاصله ۱۲ مایلی ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

فضا پر از عجایب و کشف نشده ها است. به تازگی دو کوتوله قهوه ای کاملا یکسان کشف شده اند. در این خبر از سایت سوری فان ما را همراهی کنید.

در فضا و کیهان غیر معمول نیست که ستارگان به صورت جفت دوتایی یافت شوند، جایی که دو ستاره از نظر گرانشی به یکدیگر متصل هستند و به دور یکدیگر می‌چرخند. گاهی اوقات، شما حتی منظومه‌های سه‌ستاره‌ای را با سه ستاره متصل به هم پیدا می‌کنید.

دو کوتوله قهوه ای که دو قلو هستند

اکنون ستاره‌شناسان یک جفت کوتوله قهوه‌ای را مشاهده کرده‌اند که اجرام بین سیارات و ستارگان هستند که وسیع‌ترین جدایی و فاصله را تا به امروز دارند. جفت کوتوله قهوه‌ای که CWISE J014611.20-050850.0AB نامیده می‌شود ۱۲ میلیارد مایل از هم فاصله دارند که بیش از سه برابر فاصله بین پلوتون و خورشید است.

کوتوله‌های قهوه‌ای جرم‌هایی کوچک‌تر از ستارگان و بزرگ‌تر از سیاره‌ها هستند که به علت کم بودن جرمشان، واکنش‌های هسته‌ای در آن‌ها انجام نشده و در نتیجه از خود نور ندارند و چون بسیار دورند دیده نمی‌شوند. کوتوله‌های قهوه‌ای به سبب نیروی جاذبهٔ افزایش یابنده‌شان که در پی متراکم شدن دایمی آن‌ها پدید می‌آید منتشرکنندهٔ نیرومند پرتو فروسرخ هستند که با ابزارهای جدید اندازه‌گیری می‌شود.
این جفت با رصدخانه WM Keck در Maunakea هاوایی، با استفاده از طیف‌سنج Echellette مادون قرمز نزدیک یا ابزار NIRES کشف شد. تلسکوپ‌های کِک (W. M. Keck Observatory) نام دو تلسکوپ از بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری جهان هستند که در رصدخانه مونوکی در هاوایی قرار گرفته‌اند. این دو تلسکوپ متشابه در ارتفاع ۴٬۱۴۵ متر از سطح دریا قرار دارند و هر یک از آیینه‌های مقعر مشبکی آن (mosaic) با قطر ۱۰ متر تشکیل شده‌اند.

آیا سیاره قابل سکونت کشف شده است؟

ستاره شناسان سه سیاره جدید را در خارج از منظومه شمسی ما شناسایی کرده اند. یکی از این سیاره ها به نام «GJ 357 d » امکان دارد قابل سکونت باشد. با این حال، هنوز این سیاره بسیار سرد و پوشیده از یخ است.

در حقیقت محققان می خواستند فقط موجودیت سیاره‌ای را که احتمال می‌دادند، ثابت کنند. اما آنها دو سیاره دیگر را کشف کردند، از جمله سیاره « GJ 357 d » که احتمالاً قابل سکونت و زندگی است.
هر سه سیاره تازه کشف شده به اطراف خورشید شان به نام « GJ 357» در صورت فلکی « Hydra » می‌چرخند. دانشگاه گوتینگن آلمان که در این تحقیقات بین المللی شرکت دارد، گفته است که این خورشید یک سوم از حجم و اندازه خورشید نظام شمسی ما را دارد. نتایج این تحقیقات ستاره شناسان برای اولین بار در مجله “نجوم و فیزیک نجومی” نشر شده است. خورشید « GJ 357 » ۳۱ سال نوری از ما فاصله دارد و نسبتاَ نزدیک است. کهکشان راه شیری ما که منظومه شمسی در آن قرار دارد، قطری در حدود ۱۰۰ هزار سال نوری دارد.

در ماه فبروری سال ۲۰۱۹، کمره های “ماهواره نقشه بردار فراخورشیدی گذران” که یک تسلکوپ فضایی ساخت ناسا است، « GJ 357» را مشاهده کردند. پس از آن سیاره “Voilà – GJ 357 b ” کشف شد.

یک تیم بین المللی با کمک ابزارهای سنجش مبتنی بر زمین، نخستین بار تحت نظارت مؤسسه فیزیک نجومی در جزایر قناری در تنریف، موجودیت سیاره « GJ 357 b » را تأیید کرد. در این تحقیق داده های جمع آوری شده در سال ۱۹۹۸ از سازمان اروپایی برای پژوهش های ستاره شناسی در نیم کره جنوبی، رصدخانه كامپاناس که یک مرکز نجومی در چیلی است، رصدخانه كك در هاوایی و رصدخانه كالار آلتو در اسپانیا نیز مورد بررسی بررسی قرار گرفته اند.

 

 

منابع:

tasnimnews

dw

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 120 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها