سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

فلسفه عید و بازدید نوروز | شعر نوروزی برای عید 1401

فلسفه عید و بازدید نوروز | شعر نوروزی برای عید ۱۴۰۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

عید رسم و رسوم مخصوص به خودش را دارد. یکی از این رسوم دید و بازدید عید است. دوست دارید در مورد این رسوم بیشتر بدانید؟ همچنین در ادامه این مقاله از سوری فان چند شعر نوروزی را با هم می خوانید.

فلسفه رسم دید و بازدید عید

عید دیدنی در ایام نوروز از رسوم قدیمی و پسندیده در بین مردم ایران زمین بوده و هست سنتی است كه با گذشت زمان تغییراتی كرده ولی رنگ فراموشی به خود نگرفته و همچنان مرسوم است.

از دیدگاه برخی كارشناسان و روانشناسان دید و بازدید با افرادی كه ژنتیك یكسانی با ما دارند و از لحاظ خونی با ما یكی هستند، سبب شارژ روحی و معنوی و در نتیجه افزایش طول عمر می‏شود.

دید و بازدید در ایام نوروز و به عبارتی عید دیدنی آداب ویژه ای دارد كه برخی از آنها عبارتند از

دیدار از بزرگان فامیل، پوشیدن لباس های تمیز و نو، پذیرایی از میهمان با میوه و شیرینی و آجیل و غیره و نیز عیدی دادن و عیدی گرفتن.

‘زهرا.سیدی’ یكی از شهروندان در مورد آداب دید و بازدید عید به خبرنگار ایرنا گفت: دید و بازدید در ایام نوروز در واقع پاسداشت سنت و صله رحم است كه از دیر باز مورد استقبال ایرانیان میمهاندوست بوده است.

وی افزود: در دید و بازدید عید دیدار بزرگترها اولویت دارد ما باید با برنامه ریزی این كار انجام شود تا نه برای میزبان و نه برای میهمان رنج آور نباشد.

سیدی اظهار كرد: آنچه در دید و بازدید مهم است این است كه قبل از حضور در منزل میزبان از بودن وی اطمینان حاصل كنیم و در هنگام حضور خوب رفتار كنیم، خوب حرف بزنیم و حرف های خوب و مثبت بزنیم كه برای میزبان نیز تازگی داشته باشد.

‘مهناز نمازی’ یكی دیگر از شهروندان نیز در مورد دید و بازدید های نوروز گفت: عید نوروز یكی اعیاد بزرگ ایرانیان است كه همدلی و همزبانی افراد در دید و بازدیدهای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: زیرا همدلی و همزبانی افراد در این دید و بازدیدها، ضمن گرم تر كردن محفل میهمانی سبب حفظ آرامش میمهان و میزبان و جلوگیری از هرگونه تنش های ناشی از بحث های روزمره می شود كه خود بر شیرینی عید می افزاید.

نمازی یادآور شد: در همه خانواده ها رسم است كه در ایام نوروز به دیدار كسی كه از نظر سن و شخصیت بر دیگران مزیت دارد، بروند و دست او را ببوسند و تبریك بگویند و او نیز عیدی كه شامل سكه یا پول است به آنها بدهد.

‘علی رحمتی’ یكی دیگر از شهروندان نیز در مورد دید و بازدیدهای نوروزی گفت: آیین های نوروزی كه برخاسته از شرایط تاریخی فرهنگ و تمدن دیرین ما است در سال های اخیر دچار تغییرات زیادی شده كه فلسفه اصلی آن را تحت شعاع قرار داده و نه تنها كارایی گذشته را نداشته بلكه بعضا تاثیرات ناخوشایندی نیز برجای می گذارد.

وی افزود: به عنوان مثال سنت دید و بازدید در میان برخی خانواده ها به شكل یك اجبار و وظیفه انجام می شود به عنوان نمونه بعضا شاهد هستیم كه خانواده ها در طول ۴۸ ساعت، دوبار همدیگر را ملاقات می كنند، در حالی كه در طول سال از یكدیگر بی خبر هستند.

رحمتی اظهار كرد: در این زمینه رسانه ها می توانند نقش موثری برای آشكار كردن تاریخ و فلسفه تمامی سنت ها از جمله نوروز داشته و شرایط مساعدی را برای استحكام ارتباط افراد با این آداب و ریشه ها فراهم كنند.

‘سوسن لعابی’ یكی دیگر از شهروندان نیز در این مورد دید و بازدیدهای عید گفت: نوروز فرصت مناسبی است تا اگر انسان با كسی كدورتی دارد و یا قهر است، آشتی كند و دوستی ها و محبت ها جایگزین كدورت ها شود و در واقع عید دیدنی نوعی صله رحم است كه سبب حفظ پیوندهای خانوادگی و فامیلی می شود.

‘زهرا كاشی’ جامعه شناس نیز در این مورد به خبرنگار ایرنا اظهار كرد: دید و بازدیدهای نوروزی نیاز اجتماعی و نیاز به احترام متقابل را برآورده می كند و افراد از این كه می بینند از طرف اقوام مورد پذیرش و احترام قرار می گیرند احساس خرسندی می كنند.

وی افزود: گاهی بر اثر كاهش ارتباط و كم رنگ شدن رفت و آمدهای فامیلی، نوعی حالت انزوا و تنهایی در خانواده ها پدید می آید و همین امر مشكلات اجتماعی را افزایش می دهد و بر مشاركت ها و وحدت اجتماعی تاثیرگذار است.

كاشی گفت: ما باید ارتباطات فامیلی را جدی بگیریم و وابستگی های عاطفی را به ویژه در فرزندان مان تقویت كنیم و با دید و بازدیدهایی كه در ایام نوروز انجام می دهیم به نسل آینده آداب و رسوم و فرهنگ كهن ایرانی را بشناسانیم و به آنان وفاق اجتماعی را یاد دهیم و از طریق مشاركت های اجتماعی با بحران های زندگی مقابله كنیم.

وی یادآور شد: ویژگی نمادین نوروز باستانی نشات گرفته از روحیه همبستگی، عواطف ملی و همدلی همه مردمان است و دید و بازدیدهای نوروزی نیز تصویری روشن از فرهنگ یكدلی و همبستگی ایرانیان است.

شعر نوروزی

شعر زیبا در مورد سفره هفت سین به نام سین هایت برای من

سرخی رنج هایت برای

آتش

آن گل سرخ ولی

برای من

سودای بی پایان

پیشکش مرداب

سویدای جان من

ولی برای تو

من از اشک هایت

روگردانم

از جهان افسانه های

بی پایانم

شاید هم

مجنونم،

شیدایم

نمی دانم

از هفت سین سفره

امسال

یک سین بردارید

محبوب را

بگذارید

نامش هر چه باشد

سین چون سعادت

سینِ جان

هفت، جهانِ تکمیل

است

بی عشق، جهانِ

من درگیر است

هر چه سینِ عالم است

بردارید

سینِ نامش را بگذارید

در سفره من تو که باشی

هفت سین من کامل است

بی تو هر چه سین عالم است

باطل است

تصویر می کنم تو را

در آینه

کنار شمعدانی

با برکت قرآن

می شمارم تو را

سین نخست من

سین بدایت من

سین محبوب من

ای هستی و سعادت من

شعر نوروزی در مورد سفره هفت سین به نام آغاز که می شوی

نوروز که می رسد

تو نیز آغاز می شوی

این را از لبخندت می فهمم

و از سرخی گونه هایت

مرا به یاد سیب می اندازی

چهره ات سک سفره

هفت سین

تمام عیار است

پیشانیت گویی مرا

به سیر و سیاحت

در این جهان

بی انتها فرا می خواند

امسال نیز نو شد

و تو جزئی از من

شده ای جزئی از ما

نو که می شوی

بوی اسپند در عالم

می پیچد

و نسیمی نرم

شکوفه های بهار نارنج

را می نوازد

و باران آواز تو را

سر می دهد

من نت های جانت

را حفظ کرده ام

من با تکه های قلبت

عجین شده ام

من در تو آلوده ام بفهم

محبوبم، همسرم

کنار این سفره

هفت سین عشق

تو را چیده ام

باورم کن

متن ادبی برای تبریک عید

شعر نوروزی در مورد سفره هفت سین به نام جهان من نو می شود

بهار که می آید

کودکی هایم تکرار

می شود

زندگی رنگین کمانی

می شود

که از رنگ سپیده

سرشار است

من هفت سین خودم

را می چینم

هفت سینی که بوی

گل سرخ و مهربانی

می دهد

هفت سینی که خبر

از نو شدن

و دیدار می دهد

این سیب تویی

محبوبم و این بهار که

می آید لبخند توست

شیرین تر از جانم

هفت سین امسال

نام پدرم را کم دارد

ولی عطر حضور قرآن

کافیست تا

دلتنگی هایمان

تمام شود

و لبخند کودکی که

بسیار شبیه من است

و تداعی گر من است

این من عاشق

و مغرور کنار سفره ای

که از خاطره و

نور سرشار است

 

منابع:

irna

toptoop

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 120 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها