سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

بازگشت فریبا عادلخواه به زندان | قانون شکنی فریبا عادلخواه و بازگشتش به زندان

بازگشت فریبا عادلخواه به زندان | قانون شکنی فریبا عادلخواه و بازگشتش به زندان ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

قانون شکنی و پایبند نماندن به تعهدات باعث بازگشت فریبا عادلخواه به زندان شد. در ادامه این مقاله از سوری فان با متن این خبر و بیوگرافی فریبا عادلخواه ما را همراهی کنید.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ ۲۲ دی‌ماه خبری منتشر شد مبنی بر بازگشت فریبا عادلخواه به زندان اوین. این زندانی بر اساس مقررات کرونایی و با استفاده از رأفت اسلامی، از مهرماه ۱۳۹۹ با پابند الکترونیکی و قرار وثیقه بیرون از زندان بود که به‌دلیل شکستن مقررات استفاده از پابند الکترونیک و قانون‌شکنی‌هایی که در این باره داشته است، باعث بازگشت فریبا عادلخواه به زندان شد.

بازگشت فریبا عادلخواه به زندان

این تصمیم قضائی اما با دخالت‌های نابجای خارجی مواجه شد و فرانسه که برای رسیدن به اهداف سیاسی نقش پلیس بد را برای خود انتخاب کرده است، وزارت خارجه خود را مأمور کرد تا بیانیه‌ای صادر و در آن تهدید کند که؛ تصمیم قضائی کشورمان به ایجاد پیامدهای منفی در روابط ایران و فرانسه منتهی خواهد شد و البته با سیاسی‌کاری، بازگرداندن خانم عادلخواه به زندان را مرتبط با انگیزه‌های سیاسی بداند.

این بیانیه در ادامه سخنان مداخله‌جویانه امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور صادر شده است که خواستار آزادی بی‌قید و شرط فریبا عادلخواه است.

این دخالت اما با واکنش صریج کشورمان مواجه شد و طی آن، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به بیانیه وزارت خارجه فرانسه و اظهارات رئیس جمهور این کشور در مورد شرایط فریبا عادلخواه، گفت: “خانم عادلخواه تبعه جمهوری اسلامی ایران است و دخالت سایر کشورها در فرایند قضائی مربوطه را کاملاً محکوم می‌کنیم. در تمام دنیا وقتی قاضی به‌دلایلی اجازه می‌دهد زندانی به‌جای زندان با پابند الکترونیکی در منزل حبس خود را طی کند، معنای آن این است که محدودیت‌هایی در مورد محدوده‌ای که وی قادر به تردد در آن است، اعمال می‌شود. خود فرد زندانی نیز کاملاً به این محدودیت‌ها آگاه است و می‌داند که اگر از آن تخطی کند، به زندان بازگردانده می‌شود. این یک وضعیت عمومی برای تمامی زندانیانی است که از این موقعیت برخوردار می‌شوند.”

غریب‌آبادی در خصوص بازگشت فریبا عادلخواه به زندان افزود: “خانم عادلخواه که اتهامات ایشان به عنوان یک شهروند ایرانی طی یک فرآیند مستقل قضائی در دادگاه صالحه رسیدگی شد، متأسفانه ده‌ها بار آگاهانه از محدوده تعیین شده در دوران حبس خانگی تخطی کرده و به‌رغم چندین بار هشدار مقامات قضائی، بر این کار اصرار داشته است. لذا، اکنون مانند هر زندانی دیگری که مقررات مشابه را نقض کرده و مکرراً از موقعیت سوءاستفاده کرده، به زندان برگردانده شده است.”

وی تأکید کرد: “بسیار تأسف‌بار است که مقامات فرانسوی بدون توجه به‌ حسن‌نیت دستگاه قضائی ایران در مورد یکی از اتباع خود، و به‌رغم آگاهی از تخلفات خانم عادلخواه، به صورت طلبکارانه و با صدور بیانیه‌های شتابزده، مطالب بی‌پایه و اساسی را عنوان می‌کنند که قطعاً غیرقابل قبول بوده و ما نیز برای آن وجاهتی قائل نیستیم.”

فریبا عادلخواه کیست؟

فریبا عادلخواه (متولد ۴ اردیبهشت ۱۳۳۸ در تهران) یک شهروند ایرانی-فرانسوی است که به عنوان انسان‌شناس دانشگاه ساینس پو کار می‌کند و به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌است. وی چند ماه را در ایران و در شهر قم ساکن بوده و پیرامون حوزه علمیه تحقیق می‌کرده‌است.

روزنامه فیگارو در یادداشتی که در صدمین روز بازداشت فریبا عادلخواه منتشر شد، نوشت یکی از دلایل محتمل بازداشت او این است که مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند عادلخواه را با یک ایرانی زندانی در فرانسه مبادله کنند.

در اوایل بهمن ۱۳۹۸ فریبا عادلخواه در اعتراض به جلوگیری از ملاقاتش با رولان مارشال جلوی در بند زنان زندان اوین تحصن کرد. او سه هفته بعد به تحصنش پایان داد اما در ۶ اسفند ۱۳۹۸ به‌خاطر آسیب جدی که به کلیه‌هایش وارد شده بود، در بیمارستان زندان اوین بستری شد.

زندگی شخصی

رولان مارشال پژوهشگر فرانسوی و شریک زندگی فریبا عادل‌خواه است. او که در ژوئن ۲۰۱۹ و زمانی‌که برای دیدار با عادل‌خواه به ایران رفته بود توسط سپاه بازداشت شده‌بود، در مارس ۲۰۲۰ و در جریان تبادل زندانی بین ایران و فرانسه آزاد شد. جلال روح‌الله‌نژاد که با مارشال مبادله شد یک ایرانی‌است که از بیش از یک سال پیش به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در فرانسه زندانی بود و قرار بود به آمریکا تحویل داده شود.

محکومیت

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ قوه قضائیه فریبا عادلخواه را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به حکم غیرقطعیِ ۶ سال حبس محکوم کرد.در ۱۰ تیرماه ۹۹ قوه قضائیه حکم قطعیِ ۵ سال حبس را اعلام کرد.

 

منابع:

wikipedia

tasnimnews

 

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 120 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها