سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

200 میلیارد ریال لباس قاچاق در یک ساختمان سه طبقه | رقابت پوشاک ایرانی و خارجی

۲۰۰ میلیارد ریال لباس قاچاق در یک ساختمان سه طبقه | رقابت پوشاک ایرانی و خارجی ۱۸ فروردین ۱۴۰۱

همیشه لباس قاچاق معضل این کشور بوده است. درحالی که ما شرایط وارد کردن بسیاری از برندها را به خاطر تحریم ها نداریم، محصولات این برندها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و یک بازار سیاه ایجاد می کنند که با تولیدات داخلی رقابت کرده و آن را تحت شعاع قرار میدهد. در ادامه با سوری فان همراه باشید.

کشف ۲۰۰ میلیارد لباس قاچاق

به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ، سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۴۶ هزار ثوب انواع البسه قاچاق به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال خبر داد و در گفت: پس از اطلاع از اینکه شرکتی اقدام به انتقال دپوی مقادیر بسیار زیادی انواع پوشاک و کفش خارجی و ایرانی قاچاق در آدرس کیلومتر ۲۲ بزرگراه شهید لشگری می‌کند، مأمورین این پلیس طی یک عملیات همزمان و منسجم پس از رصدهای اطلاعاتی نامحسوس به محل دپوی کالاهای قاچاق مراجعه که بیش از ۳۴۶ هزار ثوب در محل موجود بود.

وی افزود: در بررسی اولیه مشخص شد محل شرکت بسیار بزرگ با سه طبقه مجزا و یک باب ساختمان اداری بوده که بیش از ۷۰ نفر در محل مشغول به‌کار بوده و طبقه اول سوله محل دپو، طبقه دوم محل نصب و برچسب‌زنی و … و طبقه سوم محل بسته‌بندی و فروشگاه اینترنتی ارائه بازار مصرف است که طی بررسی صورت گرفته در محل مکان موصوف در سامانه انبارداری و جامع تجارت ثبت نشده است.

ولی‌پور گودرزی ادامه داد: در ادامه تحقیقات مشخص شد انواع کالاهای خارجی در ساعات پایانی نیمه شب توسط خودروهای سواری شوتی، وانت، کامیون و … به آن محل انتقال و تخلیه می‌شود.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه کارآگاهان در رصدهای اطلاعاتی مالک کالاها را شناسایی کردند، افزود: تماس‌های متعدد با مدیران و مالکین شرکت انجام شد که هیچ فردی در محل حاضر نشد؛ بر این اساس با هماهنگی مقام قضائی، کارآگاهان در خصوص قاچاق و تقلب در کسب، پرونده را به مرجع قضائی معرفی کردند.

این مقام پلیس با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی اموال کشف شده را ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرده‌اند، اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه کالای قاچاق و احتکار کالا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.

واردات را آزاد کنید

افزایش نرخ ارز، ممنوعیت‌های وارداتی، ساماندهی واردات و محدود کردن حضور برندهای خارجی در کشور و مبارزه دولت با قاچاق در سال‌های گذشته، سبب کاهش قاچاق پوشاک شده، اما نکته مهم این است که با این وجود، برخی کارشناسان چشم‌انداز تولید را خوب توصیف نمی‌کنند.

هرچند با اقدام‌های انجام شده و حمایت از برندها و تولیدکنندگان داخلی از طریق ممنوعیت واردات در دو سال گذشته، آمارهای رسمی از کاهش حجم و میزان قاچاق پوشاک به کشور حکایت دارد، اما برخی کارشناسان راه حمایت از تولیدکنندگان داخلی پوشاک و توانمندسازی آنها را ایجاد ممنوعیت و محدودیت نمی‌دانند.

آنان عنوان می‌کنند که این محدودیت‌ها حتی می‌تواند به شکل‌گیری شرایط انحصاری در کشور، افت کیفیت محصولات به دلیل دور ماندن از رقابت بین‌المللی و تنزل یافتن آن به یک صنعت محلی منجر شود.

بررسی ها نشان می دهد که بخشی از پوشاک قاچاق بنگلادشی به اسم دوخت داخل در داخل کشور در حال عرضه در فروشگاه هاست.

عضو جامعه متخصصین صنعت نساجی ایران یکی از این منتقدان است که می‌گوید: راه قدرتمند کردن صنایع داخلی در رقابت سالم با دیگر رقبا می‌گذرد و ایجاد محدودیت و ممنوعیت نمی‌تواند چندان تاثیرگذار باشد.

«علیرضا حائری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک با قیمت‌های مناسب، ارائه تسهیلات و تامین نقدینگی، همچنین ایجاد شهرک‌های تخصصی پوشاک با قابلیت ارائه خدمات مناسب به تولیدکنندگان، می‌توان به حمایت واقعی از فعالان این صنعت پرداخت.

حائری همچنین بر لزوم ایجاد بسترهای مناسب صادراتی تاکید دارد که بر مبنای آن تولیدکنندگان قادر به صادرات کالاهای خود به بازارهای جهانی شوند.

لباس قاچاق

تجربه بنگلادشی‌ها را مطالعه کنیم

وی ضمن تایید وفور پوشاک بنگلادشی در بازار کشور در ماه‌های گذشته، تصریح‌ کرد: ما نیز باید راه بنگلادش را در حوزه پوشاک دنبال کنیم و در این خصوص انجام مطالعاتی توسط وزارت صنعت و تولیدکنندگان در خصوص موفقیت‌های این کشور که امروز به یکی از تولیدکنندگان ممتاز تبدیل شده، می‌تواند مفید باشد.

این کارشناس صنعت نساجی و پوشاک ادامه داد: در سال‌های گذشته استفاده از سیاست‌هایی نظیر برخورد در سطح عرضه، بستن مغازه‌ها، جریمه و غیره گرچه در مقاطعی موثر بوده، اما به ریشه‌کن کردن معضل قاچاق نینجامیده است و امروز افزایش حجم پوشاک قاچاق در بازار به وضوح احساس می‌شود.

وی، خواستار آزادسازی واردات پوشاک به داخل کشور با حداقل تعرفه شد و افزود: ممنوعیت واردات در حالی که همچنان تقاضا وجود دارد، در کنار مشکلاتی همچون دشواری واردات، اعمال تعرفه‌های بالا و بوروکراسی اداری، به قاچاق دامن می‌زند.

حائری ادامه‌ داد: برخی نگران آن هستند که ورود پوشاک خارجی سبب نابودی صنایع داخلی ‌شود، در حالی که این‌چنین نیست و آزادسازی یا کاهش تعرفه‌های ورود کالا می‌تواند به کاهش قاچاق بیانجامد.

وی در عین حال اضافه‌کرد:‌ به این طریق می‌توان آمار دقیقی از واردات پوشاک و کشورهای مبدا واردات به دست آورد و در کنار آن دولت نیز به حق و حقوق خود خواهد رسید.

 

منابع:

tasnimnews

irna

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 120 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها