سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

افزایش حقوق معلمان در سال جدید | آیا معلمی شغل خوبی است؟

افزایش حقوق معلمان در سال جدید | آیا معلمی شغل خوبی است؟ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

معلمی شغل انبیاست و شغل سخت و حساسی است. همیشه حقوق کافی معلمان جز دغدغه های جامعه است و همه دوست دارند که معلم های زحمت کش به اندازه ای که مستحق آن هستند، حقوق دریافت کنند. در سال آینده قرار با توجه به افزایش قیمتها، قرار است افزایش حقوق معلمان هم در دستور کار قرار بگیرد. در ادامه با سوری فان همراه باشید.

افزایش حقوق معلمان

مجلس شورای اسلامی اصلاحات اعمال‌ شده در رتبه‌بندی معلمان را به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان تصویب کرد و مجدداً این لایحه برای اعمال نظر شورای نگهبان ارسال شد.

۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

پیش از این، مجلس با اعمال تغییراتی در لایحه رتبه‌بندی معلمان، مصوب کرده بود هیچ معلمی کمتر از ۸۰ درصد مربی رتبه‌ یک دانشگاه تهران دریافت نکند.

این موضوع با اشکال اصل ۷۵ شورای نگهبان مواجه شد بنابراین در تغییرات جدید این‌گونه مصوب شد:

برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق‌العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود.

فوق‌العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیارمعلم حداقل چهل و پنج درصد (۴۵%)، مربی‌معلم حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵%)، استادیارمعلم حداقل شصت و پنج درصد (۶۵%)، دانشیارمعلم حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) و استادمعلم حداقل نود درصد (۹۰%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق‌العاده شغل است.

در همین ارتباط، علیرضا منادی؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شورای نگهبان معتقد است تعیین این موضوع که معلمان کمتر از ۸۰ درصد حقوق دانشگاه خاصی را دریافت نکنند، صحیح نیست، چگونه حقوق جمعیت یک‌ میلیونی معلمان را به جمعیتی که اندک است ارتباط می‌دهید، از سوی دیگر این دانشگاه هیئت امنایی است و حقوق مربی ۱۰ میلیون تومان بود که هیئت امنا ۲ میلیون تومان حقوق را پایین آورد.

وی افزود: تغییراتی را در لایحه رتبه‌بندی معلمان اعمال کردیم به این صورت که حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل تغییر یافت و برای نخستین رتبه معلمان، ۴۵ درصد این سه موضوع محاسبه می‌شود یعنی معلمی که هیچ سابقه‌ای ندارد یک‌میلیون و ۶۰۰ تا یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهد داشت و سال آینده حداقل حقوق ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است بنابراین معلمان تازه‌کار حداقل ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

منادی با اشاره به اینکه تغییرات مدنظر شورای نگهبان در لایحه رتبه‌بندی معلمان اعمال شد، گفت: در لایحه آمده بود معلمان پس از دو سال ورود به این شغل، مشمول رتبه‌بندی شوند که در مجلس آن را به از همان بدو ورود تغییر دادیم همچنین لایحه فاصله میان رتبه‌ها یعنی ارتقاء به رتبه بالاتر را ۶ سال تعیین کرده بود و در مجلس به ۵ سال کاهش دادیم، این موارد با اشکال شورای نگهبان مواجه شد و گفتند که “این تغییرات با بار مالی همراه است.”

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد: این مسائل را با توجه به دو موضوع تغییر دادیم؛ نخست آن که لایحه خودش پول دارد و رقم آن مشخص است و چون رتبه‌بندی برای سال ۱۴۰۰ از نیمه دوم سال اجرا خواهد شد، پول کفایت می‌کرد همچنین دولت در بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵ هزار میلیارد تومان اختصاص داد در حالی که دولت قبل رقم پایین‌تری را می‌پذیرفت همچنین مجلس، ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد تا اگر پول برای اجرای رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۰کفایت نکرد، اعتبار وجود داشته باشد.

آیا شغل معلمی شغل خوبی است؟

معرفی شغل معلمی

اصولا ارزش هر شغل و حرفه ای با نقش و تاثیری که در اجتماع می گذارد ، رابطه مستقیم دارد و بدیهی است که هیچ شغلی به اندازه تربیت و تدریس دانش آموزان که وظیفه اصلی معلمان است ، در بهتر شدن شرایط علمی و فرهنگی یک اجتماع تاثیر گذار نیست. از این جهت از قدیم الایام تاکنون همیشه به معلمان به عنوان اشخاص فهمیده و متشخص جامعه احترام خاصی قائل بوده اند و ارزش های واقعی این شغل را کسانی بهتر درک می کنند که وارد آن شده باشند و نقش اجتماعی آن را دریابند.

افرادی که معلمان با آنها در ارتباط هستند ، دانش آموزانی می باشند که در سن های حساس کودکی و نوجوانی قرار دارند و توانمندی در برقراری ارتباطات موثر ، از ویژگی های شخصیتی لازم برای ورود به شغل معلمی است. معلمان با دانش آموزانی سروکار دارند که دوران حساس زندگی خود را می گذرانند و بازیگوشی های مختص به این سن و برخی رفتارهای نامتعارف و نسجیده از سوی دانش آموزان ، نباید باعث بروز رفتار های ناشایسته از معلم شود و معلم باید قدرت کنترل کلاس و دانش آموزان را ضمن صبوری و تحمل ، داشته باشد.

مزایا و معایب شغل معلمی

تمام شغل ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند ولی مزایا باید در حدی مورد رضایت باشند که بتوان از معایب آن چشم پوشی کرد. معلمان با توجه به اینکه از چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشند ، استخدام رسمی باشند یا قرار دادی ، در مدارس دولتی فعالیت کنند یا غیردولتی و غیر انتفاعی ، از مزایا و معایبی در طول دوران اشتغال بهره مند هستند.

همچنین ممکن معلمی به صورت خصوصی تدریس کند و در این صورت نه استخدام رسمی است و نه استخدام قراردادی و خودش به تنهایی و مستقل از هر سازمان و نهادی ، فعالیت می کند که در این حالت نیز مزایا و معایبی شامل حالش خواهد بود.

معایب شغل معلمی

معلمانی که استخدام رسمی نیستند و به صورت قرار دادی کار می کنند ، حقوق زیادی ندارند و درآمدشان به ازای ساعات کاری است. در حال حاضر حقوق معلمان حق التدریس به ازای هر یک ساعت تدریس حدود ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان است.
معلمانی که به صورت حق التدریس کار می کنند ، عموما بیمه و مزایا ندارند.
گاهی معلمان مجبورند که سالها در یک مقطع آموزشی به تدریس بپردازند.
حقوق معلمان به اندازه انرژی و زحمتی که متحمل می شوند ، نیست و با وجود آنکه تعدادی از معلمان برای حقوق و دریافتی های کم خود اعتراض داشته اند ، اما همچنان بسیاری از معلمان حقوق زیادی ندارند. در حال حاضر حقوق ماهانه معلمان حدود ۴ میلیون تومان در ماه است.
برای ورود به شغل معلمی لازم است تحصیلات دانشگاهی داشته باشید. اگر بخواهید استخدام رسمی شوید یا باید با شرکت در کنکور سراسری ، در دانشگاه فرهنگیان پدیرفته شوید و یا در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش که پذیرش در هر یک از این آزمون شامل شرایط سختی مثل شرط سنی و شرط معدل است و همین شرایط سخت باعث شده است بسیاری از علاقه مندان نتوانند وارد شغل مورد علاقه خود شوند.
شرایط معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی نسبتا بهتر است اما برای استخدام در این مدارس نیز باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشید.

 

منابع:
tasnimnews

pasokhbama

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 120 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها