سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

خبر ادغام دو سازمان حفاظت از محیط زیست و جنگل ها با استدلال وجود یک هدف مشترک

خبر ادغام دو سازمان حفاظت از محیط زیست و جنگل ها با استدلال وجود یک هدف مشترک ۶ اسفند ۱۴۰۰

با روی کار آمدن هر دولت تغییرات مختلفی هم در سیستم های مدیریتی مختلف ایجاد می شود. دولت رئیسی هم تصمیم گرفت دو حفاظت از محیط زیست و جنگل ها را با هم ادغام کند. در ادامه با سوری فان همراه باشید.

موضوع ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها در برخی مقاطع در کشور مطرح بوده و این موضوع مخالفان و موافقان زیادی داشته است اما به نظر می‌رسد به دنبال نامه رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر ادغام این ۲ سازمان, این موضوع جدی‌تر از دوره‌های قبل باشد.

در رابطه با این موضوع, داوود نیک‌کامی, رئیس پژوهشکده خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در برنامه رادیو گفتگو، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع مسئولیت حفظ و حراست از جنگل‌ها و منابع طبیعی و آب و خاک کشور در ۱۵۰ میلیون هکتار از عراضی کشور را عهده‌دار است.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها سازمانی عریض و طویل است و اگر بخواهیم مسئولیت‌ حفاظت از مناطق تحت پوشش سازمان محیط زیست را نیز به آن اضافه کنیم, مجموعه بزرگی تشکیل خواهد شد که مدیریت آن بسیار دشوار خواهد بود.

رئیس پژوهشکده خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: رسالت وزارت جهاد کشاورزی تولید غذا است و برای رسیدن به این هدف باید از منابع حداکثر استفاده را بکند و این مورد با وظیفه سازمان جنگل‌ها که وظیفه آن حفاظت و یا بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی است در تضاد است.

نیک‌کامی گفت: روند کنونی منابع طبیعی کشور نشان می‌دهد که شرایط مدیریتی هر ۲ سازمان باید تغییر پیدا کند اما ادغام نباید به صورت مطرح شده باشد و باید وزارت منابع طبیعی تشکیل شود.

علیرضا شاهپری, رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور در رابطه با اقدامات این سازمان در رابطه با طرح ادغام محیط زیست و منابع طبیعی توضیح داد: به پیشنهاد سازمان محیط زیست در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵, رئیس سازمان محیط زیست پیشنهادی مبنی بر ادغام این ۲ سازمان به رئیس جمهور داده است. پس از ابلاغ این نامه رئیس جمهور محترم به سازمان استخدامی دستور داد این موضوع بررسی, کارشناسی و نتیجه آن اعلام شود.

وی اضافه کرد: سازمان استخدامی پس از دستور رئیس جمهور تا امروز چند جلسه با نمایندگان سازمان محیط زیست, سازمان جنگل‌ها و مراتع داشته و در جلسه‌ای دیگر از نمایندگان ۲ سازمان مذکور, سازمان برنامه و بودجه, وزارت نیرو, وزارت جهاد کشاورزی, مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دانشگاه‌ها و تشکل‌های محیط زیستی برگزار کرده است.

رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی اظهار کرد: نتیجه‌ای که تا امروز به دست آمده این است که سازمان جنگل‌ها که وظیفه حفاظت از منابع طبیعی را عهده‌دار است نباید زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی که یک سازمان بهره‌بردار است فعالیت کند و این سازمان در حال حاضر جایگاه مناسبی ندارد اما اگر قرار است ادغامی صورت گیرد, باید زیرساخت‌های آن در کشور فراهم شود.

نورالله کوچ‌پیده, کارشناس منابع طبیعی ضمن اعلام موافقت خود با خروج سازمان جنگل‌ها از تحت مدیریت بودن وزارت جهاد کشاورزی, بیان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست کارایی لازم را ندارند و امروزه همه کارشناسان عقیده دارند یکی از چالش‌های محیط زیست و منابع طبیعی مدیریت چندگانه این سازمان‌هاست.

وی اظهار کرد: در زمینه مدیریت منابع طبیعی, تجارب سایر کشورها می‌تواند الگوی مناسبی برای ما باشد؛ به عنوان مثال حدود ۲۰ سال پیش وضعیت عرصه‌های طبیعی در کشور ترکیه با کشور ما یکی بود اما از زمانی که حفاظت از محیط زیست, گردشگری, حفاظت از جنگل , مرتع و آب این کشور تحت عنوان وزارت جنگلداری و امور آب گرد هم آمدند, اوضاع این کشور بهبود پیدا کرد.

کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: در آمریکا نیز مدیریت منابع آب و هواشناسی زیر نظر جنگل‌بانی است و در هندوستان نیز وزارت منابع طبیعی و محیط زیست تأسیس شده که عملکرد آن به شدت تأثیرگذار بوده است.

کوچ‌پیده گفت: در موارد زیادی وظایف این ۲ سازمان با هم هم‌پوشانی دارد که در صورتی که مدیریت یکپارچه بین ۲ سازمان صورت گیرد, عملکرد ۲ سازمان در انجام این وظایف بهبود پیدا خواهد کرد. لزوم مدیریت یکپارچه در این ۲ سازمان موضوعی است که در برنامه چهارم و پنجم توسعه‌ای نیز به آن اشاره شده است.

وی افزود: این مسئله که منابع طبیعی نباید تحت نظر وزارت جهاد باشد موردی است که همه کارشناسان با آن موافق هستند اما اینکه بخواهد با الگوی اعلام‌شده فعلی با سازمان محیط زیست ادغام شود جای بحث دارد ‌و باید در این زمینه کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

رسول اشرفی‌پور, رئیس شورای جنگل‌ها و مراتع سازمان طبیعی و آبخیزداری کشور, مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و گفت: موضوع ادغام سازمان‌ها جدا از صرف وقت و انرژی از دولت و مجلس, در شرایط فعلی جامعه جزو اولویت‌های کشور نیست.

وی تصریح کرد: رویکرد و رسالت این ۲ سازمان در مواردی شبیه هم است اما تفاوت در وظایف آن‌ها بیشتر از این هم‌پوشانی‌هاست, سازمان محیط زیست حفاظت از محیط زیست را به منظور حفاظت انجام می‌دهد اما سازمان جنگل‌ها کار حفاظت را به منظور بهره‌برداری پایدار از آن انجام می‌دهند که این ۲ مورد کاملا متفاوت از یکدیگر هستند.

رئیس شورای جنگل‌ها و مراتع سازمان طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: سازمان محیط زیست یک سازمان حاکمیتی است و نباید به بخش اجرا ورود پیدا کند. تجارب سایر کشورها نیز نشان می‌دهد سازمان محیط زیستی موفق است که فقط وظایف نظارتی و حاکمیتی دارند نه وظایف اجرایی.

اشرفی‌پور گفت: در کشور ما مدل درستی برای بررسی عملکرد سازمان‌ها وجود ندارد و تا زمانی که این ارزیابی‌ها انجام نشود, نمی‌توان گفت چه سازمانی ناکارآمد بوده و در نتیجه نمی‌توان بحث تغییر ساختار تشکیلاتی آن را مطرح کرد.

در ادامه دکتر هادی کیادلیری, رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات در این موضوع اظهارنظر کرد و گفت: من با تغییر ساختار موافق هستم اما نه به شکلی که پیشنهاد شده است؛ مشکل عملکرد سازمان‌ها فقط مربوط به وظایف و ساختارها نیست و ابتدا نیاز است که در این ۲ سازمان تغییر نگرش صورت گیرد.

وی ادامه داد: تغییر در ساختارها بدون تغییر در نگرش‌ هیچ تاثیری ندارد و هر نوع ادغامی باید با تغییر در نگرش همراه باشد. ادغام این ۲ سازمان باید به‌گونه‌ای باشد که محیط زیست در سازمان جنگل‌ها ادغام نشود و باید وزارت منابع طبیعی با حضور سازمان جنگل‌ها و بخش‌های اجرایی سازمان محیط زیست انجام شود و ادغام این ۲ سازمان به شکلی که مطرح شده است, منجر به نابودی محیط زیست کشور خواهد شد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: فعالیت سازمان جنگل‌ها زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی کاملا اشتباه است و در واقع نابودی جنگل‌ها توسط کشاورزی و دام‌پروری تحت نظر وزات جهاد انجام می‌شود.

دو سازمان حفاظت از محیط زیست و جنگل ها را بهتر بشناسید

سازمان حفاظت از جنگل ها

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران یکی از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به‌شمار می‌رود که وظیفه دفاع و حفظ منابع طبیعی ایران را بر عهده دارد. این سازمان از سال ۱۳۸۴ و در پی حملات متعدد به محیط‌بانان و جنگل‌بانان اقدام به تأسیس یگان ویژه حفاظت از منابع طبیعی ایران کرده‌است. طی مصوبه شورای عالی اداری در ۳ تیر ۱۳۸۱ وظایف مربوط به آبخیزداری از وزارت جهاد کشاورزی منفک و به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور واگذار شد و عنوان این سازمان به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تغییر یافت.

سازمان حفاظت از محیط زیست

سازمان حفاظت محیط زیست ایران سازمانی دولتی است که بر نگهداری محیط زیست ایران نظارت دارد. این سازمان وابسته به ریاست‌جمهوری ایران است که علی سلاجقه مسئولیت و ریاست آن را بر عهده دارد.

کوشش دست‌اندرکاران در سال ۱۳۳۵ (قانون شکار، مصوب ۱۳۳۵/۷/۴) منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد.

در سال ۱۳۴۶ در پی تصویب قانون شکار و صید (قانون شکار و صید، مصوب ۱۳۴۶/۳/۱۶)، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود.

بر اساس ماده ۶ قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات وحش ایران، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز دربر گرفت.

تلاش‌های اسکندر فیروز، باعث شد کانون شکار به سازمان شکاربانی و نظارت بر صید بدل شود که نقشی مهم در حفاظت از طبیعت ایران داشت؛ سازمانی که برگزاری کنوانسیون رامسر از دستاوردهای فعالیت‌های آن است.

در سال ۱۳۵۰ نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به شورای‌عالی حفاظت محیط زیست تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدام‌های زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد.

در سال ۱۳۵۳ پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در ۲۱ ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد (قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مصوب ۱۳۵۳/۳/۲۸) و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورت‌های برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اسکندر فیروز، مرداد سال ۱۳۵۶ از ریاست سازمانی که بنیان‌گذار آن بود، کناره‌گیری کرد. پس از آن تا پاییز سال بعد منوچهر فیلی ریاست دستگاه محیط زیست ایران را بر عهده داشت.

پس از انقلاب ۵۷ زمزمه‌هایی از تعطیلی این سازمان شنیده شد اما گروهی از فعالان توانستند از عملی شدن این خواسته جلوگیری کنند.

منابع:

tasnimnews

wikipedia

wikipedia

 

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 120 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها