سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

بیماران زمینه ای راز تداوم ابتلا به کرونا | واکسن ها حریف بیماری های زمینه ای نشدند

بیماران زمینه ای راز تداوم ابتلا به کرونا | واکسن ها حریف بیماری های زمینه ای نشدند ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

با اینکه همه کشور هر دو دوز واکسن را تزریق کرده اند هنوز شاهد تداوم ابتلا به کرونا هستیم و این بیماری همچنان جان انسان ها را تهدید می کند. اما دلیل آن چیست؟ در ادامه با سوری فان همراه باشید.

دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور اظهار داشت: در کشور ما حدود ۷۵ درصد جامعه هدف واکسینه شده‌اند و آمار واکسیناسیون به بیش از ۱۳۹ میلیون دوز رسیده است. در شرایط شیوع اومیکرون باید توجه داشته باشیم که تزریق سه دوز واکسن کرونا اثربخشی مناسب دارد. تزریق واکسن کرونا احتمال بستری در آی‌سی‌یو و مرگ و میر را کمتر می‌کند. در کشور ما تنها ۲۲ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و این ۲۲ میلیون نفر در شرایط ایمن‌تری قرار دارند یعنی بیماری خفیف‌تری خواهند گرفت و بیماری آنها کمتر منجر به بستری شدن در آی‌سی‌یو بستری و مرگ می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود واکسیناسیون کرونا چرا شاهد افزایش موارد بستری هستیم، تصریح کرد: بیماران زمینه‌ای که حتی سه دوز واکسن کرونا را نیز تزریق کرده‌اند ممکن است در معرض خطر ابتلا و بستری و مرگ قرار داشته باشند اما اکثر افرادی که دوز سوم را تزریق کرده‌اند کمتر بستری می‌شوند. شاید این سؤال پیش بیاید که اگر واکسن‌ها مؤثرند پس چرا با افزایش موارد بستری مواجهیم؟ دقت کنید که علیرغم سرایت‌پذیری بالای ویروس اومیکرون، روزانه تعداد مشخصی تست کرونا گرفته می‌شود و آمار اعلام شده روزانه تنها کسانی هستند که تست کرونا داده‌اند؛ در چنین شرایطی بیشترین میزان مرگ و میر حدود ۲۴۰ نفر بوده در حالی که در پیک پنجم با همین تعداد تست انجام شده و با همین میزان شناسایی افراد، مرگ و میر به بالای ۵۰۰ نفر رسیده بود.

 

آمار فوتی‌ها به تفکیک واکسیناسیون کرونا اعلام نمی‌شود

هاشیمان ادامه داد: متأسفانه آمار دقیقی از این که از مرگ و میر روزانه چه تعداد واکسن زده و چه تعداد واکسن‌نزده‌اند وجود ندارد و در اختیار ما گذاشته نمی‌شود اما در کشورهایی که آمار فوتی‌ها را به تفکیک واکسن‌زده و نزده اعلام می‌کنند مشخص شده است که عمده افراد بستری از میان افراد واکسینه‌نشده است. خودمان نیز در آی‌سی‌یوها می‌بینیم که عمده افراد بستری از میان افراد واکسینه نشده و بیماران زمینه‌ای هستند.

۲۰ درصد مبتلایان اومیکرون کودکند

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد بیماران در پیک ششم کرونا با اومیکرون، اطفال هستند؛ بیان کرد: معاونت درمان در حال افزایش تخت‌های اطفال است و بخش‌های کرونا در بیمارستان‌های کودکان افزایش یافته است. علائم شایع‌تر اومیکرون در کودکان، علائم گوارشی است.

عضو کمیته علمی کرونا درباره مدت‌زمان قرنطینه اومیکرون گفت: ستاد کرونا قرنطینه اومیکرون را به مدت ۵ روز به تصویب رسانده است اما ممکن است که احتمال انتقال ویروس در روزهای بعدی نیز وجود داشته باشد.

دوز سوم واکسن کرونا

بیماری های زمینه ای دلیل تداوم ابتلا به کرونا

برخی از بیماری‌های جسمی که میلیون‌ها نفر در جهان به آن‌ها دچار هستند شرایطی را فراهم می‌سازد تا ویروس به راحتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکلات جسمی می‌تواند با خطرات جدی مرتبط با بیماری کووید-۱۹ همراه باشد.

محققان انگلیسی با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در صورت ابتلا به کووید-۱۹ نیز از شانس بهبودی کامل برخودارند، اظهار داشتند: هرچند این افراد در معرض فزاینده مشکلاتی از قبیل تنگی نفس، ذات‌الریه قرار دارند و در برخی موارد استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی و مراقبت‌های ویژه در بیمارستان از آنان ضروری می‌شود.

بررسی‌های اولیه نشان داد افراد مبتلا به دیایت بیشتر احتمال دارد با عوارض شدیدتر بیماری کووید-۱۹ مواجه شوند و لازم است در بخش‌ مراقبت‌های ویژه تحت نظر باشند. همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی از قبیل آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه به تشدید پیامدهای کووید-۱۹ کمک می‌کند.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به برخی از بیماری‌های زمینه‌ای که تشدید کننده علائم بیماری کووید-۱۹ است اشاره کرده است.

دیابت: برآوردها حاکی از آن است حدود ۴۱۵ میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند. این بیماری پیامدهای کووید-۱۹ را تشدید می‌کند زیرا بالا بودن سطح قند خون به سیستم ایمنی آسیب می‌زند. هر چه سیستم ایمنی ضعیف‌تر باشد توانایی بدن برای مقابله با عفونت تحلیل می‌رود. در این شرایط ویروس اجازه پیدا می‌کند تا بدن آلوده شده و با پیامدهای ناشی از آن مواجه شود.

بیماری‌های قلبی: افرادی که دچار فشار خون یا کلسترول بالا هستند بیشتر احتمال دارد به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند که دلیل آن از چگونگی جریان خون در بدن ناشی می‌شود. کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند داروهای تجویزی را مصرف کرده، رژیم غذایی سالم را رعایت کرده و فعالیت بدنی را فراموش نکنند تا وضعیت سلامت قلب خود را حفظ کنند.

بیماری‌های ریوی: افراد مبتلا به آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه در صورتی که بیش از دو بار در هفته مجبور به استفاده از اسپری‌های استنشاقی می‌شوند لازم است به پزشک مراجعه کنند زیرا می‌تواند نشان دهنده تشدید بیماری‌شان باشد. وجود مشکلات ریوی عوارض بیماری کووید-۱۹ را تشدید می‌کند.

 

منابع:

tasnimnews

donya-e-eqtesad

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 120 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها