سایت تفریحی خبری و مد لباس روز دنیا

برای مقابله با آلودگی صوتی چه کنیم؟ | ضرر و زیان های آلودگی صوتی

برای مقابله با آلودگی صوتی چه کنیم؟ | ضرر و زیان های آلودگی صوتی ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

آلودگی صوتی یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر انسان عصر حاضر شده است. این آلودگی اگر چه همیشه در پس زمینه حضور دارد و حتی شاید متوجه آن نشویم. اما مضرات زیادی برای ما دارد. اما برای مقابله با آن چه باید کرد؟ در ادامه با سوری فان همراه باشید.

بشریت سیاره زمین را به روش‌های مختلفی تغییر داده و بخش‌های مختلف سیستم پیچیده کره زمین را دچار اختلال کرده است اما هنوز برای جبران بسیاری از این آسیب‌ها دیر نیست و علم همواره به مسیر خود برای یافتن راهکارهای مشکلاتی که قبلاً شناسایی شده‌اند و همچنین راهکارهای مشکلات جدید ادامه خواهد داد.

یکی از عمده‌ترین مشکلات زیست محیطی که جهان را درگیر کرده است, افزایش روز افزون آلودگی‌های صوتی به دنبال گسترش صنایع, حمل و نقل و در مجموع فعالیت‌های انسانی است. برخلاف صداهای طبیعی مانند صدای آواز پرندگان, صدای باران, صدای ناشی از جاری شدن آب در رودخانه‌ها و …, که می‌توانند مانند یک موسیقی گوش‌نواز سلامت روحی و تمرکز افراد را ارتقاء دهند, صداهای حاصل از فعالیت‌های انسانی مانند ترافیک, فرودگاه, ساخت‌وساز و …, می‌تواند اثرات منفی برای سلامت روحی و جسمی انسان در پی داشته باشند.
آلودگی صوتی چیست؟
آلودگی صوتی، پخش و انتشار هر گونه صوت، صدا و ارتعاش مربوط، بیش از حد مجاز و مقرر در فضای باز و غیر سرپوشیده می باشد. حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی هم نامیده می شود، عبارت است از میزان و مشخصات ویژه ای که با توجه به اصول حفاظت محیط زیست و بر مبنای واحد اندازه گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی وفضای مورد انتشار و محیط های مختلف تعیین می شود. واحد اندازه گیری صدا یا صوت ” دسی بل” می باشد. آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر گذاشته و می‌تواند عوارض متعدد جسمی و روحی و علی‌الخصوص اختلال در اعصاب شنوایی را حاصل شود. واحد اندازه‌گیری آلودگی صوتی «دسی بل» است و آستانه تحمل گوش انسان در حدود ۱۳۰ دسی‌بل می باشد و بسته به اینکه در محیط باز یا بسته صورت پذیرد رفتار متفاوتی دارد. شرایط محیطی تأثیر غیرقابل انکاری در چگونگی انتشار صدا دارد. گرچه انسان به سرو صدا عادت کرده ولی در حقیقت آلودگی صوتی یک عامل خستگی بوده و ظرفیت کار انسان را چه در مشاغل فکری و چه در شغل‌های بدنی و ساده کاهش می‌دهد. آلودگی صوتی روی وضع روانی و روحی شخص اثر کرده، باعث اشکال در تطابق یافتن انسان با محیط کار و حتی اجتماعی و خانواده می‌شود. که نتیجه آن کاهش بازده کار می‌باشد. در صورتی که در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن افزایش پیدا کند، می‌تواند موجب کاهش قدرت شنوایی شود و همچنین خطر ابتلابه امراض قلبی-عروقی را افزایش دهد. به عنوان نمونه چنانچه فردی طی ۸ ساعت به‌طور مداوم در معرض سروصدای بالای ۷۰ دسی‌بل قرار گیرد، فشار خون وی ۵ تا ۱۰ میلی‌متر جیوه افزایش می‌یابد. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که صدا به شدت ۱۶۰–۱۵۰ دسی‌بل برای بعضی حیوانات کشنده و مرگبار است.

این حیوانات قبل از مرگ به تشنجات موضعی، فلج و رعشه دچار می‌گردند. در انسان‌ها رنگ پریدگی و بالارفتن فشارخون از اثرات آلودگی‌های صوتی است. درجه حرارت بدن نیز کاهش می‌یابد. صداهای مداوم عکس‌العملهایی را در بدن ایجاد می‌نماید از جمله انقباض رگ‌ها بیشتر می‌شود و این حالت پس از قطع صدا هنوز ادامه می‌یابد. بدن انسان در خواب نیز به محرک‌های صوتی پاسخ می‌دهد بدون این که فرد از خواب بیدار شود ضربان قلب و حالات ماهیچه‌ها تغییر می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کارگران کارخانجات چوب بری که با اره کار می‌کنند و صدای ۱۲۵ دسی بل را تحمل می‌کنند، شب‌ها وقتی به خانه برمی‌گردند، انگشتان آن‌ها سبز رنگ و سپس سفید می‌گردد که علائم بیماری وازواسپاستیک می‌باشد که در نتیجه انقباض رگ‌ها و نارسایی در جریان خون عارض می‌شود؛ که این ناراحتی به نام بیماری رینال یا انگشتان مرده معروف است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت آلودگی صوتی عوارض متعددی برای سلامت انسان‌ها دارد که مشکلات شنوایی(ازدست دادن قدرت شنوایی)، اختلالات روانی، بیماری های قلبی وعروقی، اختلالات خواب و نارسایی شناختی در کودکان از جمله‌ آن‌ها هستند. تأثیر صدا به عواملی چون شدت صدا، ادامه ومداومت صدا، منبع اصلی صدا (نزدیک بودن شخص به صدا)، وضع وموقعیت فیزیکی فردبستگی دارد.

آلودگی صوتی همه اقشار جامعه در همه سنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند مشکلات جسمی و روحی شدید از جمله اختلال تمرکز, اختلال در خواب, بیماری‌های قلبی عروقی, بیماری‌های روانی, فشار خون, بیماری‌های هورمونی, اختلال در بارداری و تولد نوزادان و حتی افزایش آمار ابتلا به دیابت را در پی داشته باشد. بر اساس این گزارش, آلودگی صوتی در اروپا به طور سالانه منجر به مرگ زودرس ۱۲ هزار نفر می‌شود.

اثرات آلودگی صوتی تنها به ایجاد اختلال در رفاه و سلامت انسان محدود نمی‌شود و حیات وحش و سایر گونه‌های جانوری را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. افزایش آلودگی صوتی باعث ایجاد استرس و بالا رفتن فشار خون در جانوران می‌شود که این اتفاق روند جفت‌گیری و تولید مثل را در آن‌ها مختل می‌کند که در نتیجه آن نسل جانداران مختلف رو به انقراض می‌رود.

در ادامه این گزارش تیم تحقیقات زیست محیطی سازمان ملل راهکارهای ساده و قابل اجرایی را برای کاهش آلودگی صوتی ارائه کرده‌اند:

۱٫ طراحی و برنامه‌ریزی صحیح در ساخت فضاهای بصری: ادراک انسان همواره تحت تاثیر انعکاس صدایی که از اطراف به گوش می‌رسد، قرار دارد و توجه به انعکاس و نحوه انتقال صدا در محیط‌های بسته می‌تواند در کاهش اثرپذیری ادراک انسان از منابع تولیدکننده آلودگی صوتی تاثیرگذار باشد.

۲٫ توجه به فضای سبز شهری و پوشش گیاهی: افزایش فضای سبز شهری مانند باغ‌های ملی, پارک‌ها, درخت‌کاری در معابر و کنارگذرها و …, می‌تواند از حجم آلودگی صوتی بکاهد و باعث افزایش اثر روانی مثبت بر شهروندان به واسطه گسترش فضای سبز شود.

۳٫ ایجاد کمربند درختی: کمربندهای درختی کنار جاده‌ها می‌توانند حجم زیادی از آلودگی صوتی را کاهش دهند؛ امواج صدا در میان شاخ و برگ درختان محبوس شده و قدرت آن کم ‌می‌شود. در ایجاد کمربند سبز نوع درخت, سایز تنه, فاصله از منبع تولید صدا و طرح کاشت اهمیت دارد.

۴٫ بام‌های سبز: افزایش تعداد آسمان خراش‌ها در جهان ظرفیت مناسبی را برای ایجاد پوشش سبز ایجاد کرده است؛ پشت‌بام‌ ساختمان‌ها محل مناسبی برای ایجاد پوشش گیاهی هستند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای کاهش آلودگی صوتی استفاده کرد.

۵٫ خودروهای برقی: این خودرو نسبت به خودروهای بنزینی آلودگی صوتی کمتری دارند, موتور خودرو برقی تولید صدای کمی دارد و این خودروها در سرعت بالای ۵۰ کیلومتر صدای کمتری را در زمان ترمز گرفتن و سایش لاستیک با آسفالت خیابان ایجاد می‌کنند.

۶٫ عایق‌های صوتی: ایجاد دیواره‌های عایق صوت در کنار بزرگراه‌ها, محدوده فرودگاه, مسیر راه آهن, کارگاه‌های ساختمانی و …, می‌تواند در کاهش تولید صدا موثر باشد.

۷٫ کاهش تولید صدا در منابع متحرک: بخش زیادی از آلودگی صوتی بر اثر ترافیک ایجاد می‌شود. می‌توان با بهینه‌سازی منابع متحرک مانند موتورسیکلت‌ها, خودروها, وسایل نقلیه بزرگ و تعیین محدودیت در سرعت خودروها در خیابان, تولید آلودگی صوتی از این منابع را کاهش داد.

منابع:

corona.sums.ac

tasnimnews

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 120 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها